کنکور تجربی دارم چیکار کنم ؟

۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

مشاوره تلفنی برای کنکور

Online consultation concept with icons on wooden blocks. Premium Photo

آیا داشتن مشاور برای کنکور نیاز است ؟

یکی از مواردی که اکثر کنکوری ها به دنبال اون هستن، داشتن یک مشاور خوب و کاربلد هست. شخصی که بتونه روند صحیح پیشرفت در کنکور سراسری رو برای داوطلب مشخص کنه و تا روز کنکور با دادن برنامه ریزی و گفتن نکات مشاوره ای کلیدی ما رو به سمت موفقیت چشم گیر هدایت کنه. در این بین کم نیستن کنکوری هایی که داشتن مشاور و برنامه ریز حرفه ای رو کار اشتباهی میدونن و احساس میکنن که با گرفتن مشاور هزینه بیهوده ای رو باید هر ماه خرج کنن در حالی که برای اون ها هیچ فایده ای نخواهد داشت.

با توجه به این دیدگاه ها تصمیم گرفتیم در این مقاله به ویژگی های یک مشاور خوب و کاربلد اشاره کنیم تا بتونیم به شما در اتخاذ این تصمیم مهم کمک کرده باشیم.

یک مشاور خوب و کاربلد باید یک سری کار ها و ویژگی های مهم و تاثیر گذار برای ما انجام بده،

برنامه ریزی حرفه ای

شاید این مهم ترین رکنی باشه که یک داوطلب کنکور رو مجاب به داشتن مشاور میکنه. حقیقت ماجرا این هست که سال کنکور، سال آزمون و خطا نیست و شما به قدری فرصت ندارید که زمان زیادی رو به تنظیم برنامه ریزی برای خودتون اختصاص بدید و از طرفی تنظیم برنامه برای یک کنکوری اصلا کار ساده ای نیست. یک برنامه ریزی خوب به شما کمک میکنه تا بتونید ارتباط درستی بین کار های مدرسه و برنامه آزمون های آزمایشی خودتون برقرار کنید و نهایت استفاده ممکن رو از زمان ببرید. برنامه ریزی خوب، استرس و اضطراب شما رو کم میکنه و دید بسیار مناسبی از ماه های پیش رو به شما میده. در یک برنامه ریزی حرفه ای، رابطه خیلی دقیق بین ساعت مطالعه عمومی ها و تعداد تست هایی که برای هر مبحث باید کار بشه، برقرار هست.

 

صلاحیت مشاور بودن

در این دوره زمونه هر شخصی که کنکور شرکت میکنه، خودش رو یک مشاور حرفه ای میدونه و با زدن یک پیج تلگرام و اینستاگرام شروع به جذب مخاطب میکنه. همین کار یکی از دلایل اصلی بی اعتماد شدن عزیزان کنکوری به مشاورین هست. دوستان عزیز، شخصی که خودش رو به عنوان مشاور به شما عرفی میکنه باید شخصا در آزمون سراسری نتیجه خوبی گرفته باشه. مگر ممکنِ شخصی که خودش در رشته و دانشگاه های سطح پایین قبول شده، بتونه به شما در زمینه مشاوره و برنامه ریزی کنکور کمک کنه؟!

اگر این شخص واقعا در این زمینه مهارت خاصی داشت، حتما با استفاده از برنامه ریزی ها و نکاتی که بلد بود در یک رشته خوب و در یک دانشگاه عالی پذیرفته میشد. از طرفی در کنار تحصیل در یک رشته عالی این شخص باید چندین سال سابقه عالی در زمینه مشاور کنکور داشته باشه و با تجربیات خوبی که در این مسیر به دست آورده، بتونه به شما کمک زیادی بکنه.

 

بمب انگیزه بودن

طبیعتا فضای رقابتی در کنکور سراسری به شکلی هست که داشتن انگیزه از مهم ترین رکن هایی است که باعث میشه یک داوطلب کنکوری خودش رو از باقی رقبا جدا کنه. کم نیستن داوطلب هایی که به علت نداشتن روحیه مناسب و فقدان انگیزه از مسیر رقابتی کنکور خارج میشن و نمیتونن روند مطالعاتی خوبی که دارن رو تا انتها ادامه بدن، اینجاست که وجود یک مشاور خوب و کاربلد به شما کمک میکنه تا با حفظ روحیه در طول سال بتونید روند رو به رشدی رو در پیش بگیرید و فاصله خوبی رو با سایر رقبا ایجاد کنید.

 

ذکر نکات مشاوره ای

در کنار موارد بالا، یک مشاور خوب باید در طی تماس های تلفنی که با داوطلب برقرار میکنه نکات مشاور ای رو به داوطلب گوشزد کنه تا داوطلب با استفاده از این توصیه ها نقاط تاریک مسیر رو روشن تر ببینه. از روش صحیح مطالعه هر یک از درس ها تا روش اصولی تست زنی، هنر و مدیریت آزمون دادن، انتخاب منابع کمک آموزشی،تحلیل کارنامه آزمون های آزمایشی، صحبت در مورد نقاط قوت و ضعف داوطب، روش حرفه ای خلاصه نوسی و … از جمله مواردی هستن که در طی این تماس های تلفنی باید در  پیرامونشون صحبت بشه.

 


حتما بخوانید: راهکارهای افزایش خودباوری برای رسیدن به موفقیت 2


 

در دسترس بودن

داشتن یک برنامه ریزی خیلی خوب به تنهایی نمیتونه برای شما مفید باشه. اجرایی کردن برنامه مرحله ای هست که از درجه اهمیت بالایی برخوردار هست. مشاور میتونه با گرفتن گزارش کار شبانه، تعهد داوطلب رو نسبت به برنامه ریزی بیشتر کنه و باعث بشه تا داوطلب هر روز خودش رو مجاب به اجرای برنامه بدونه. به همین علت در دسترس بودن و ارتباط برقرار کردن در زمان مشخصی از شبانه روز میتونه در روند پیشرفت داوطلب در مسیر کنکور خیلی حائز اهمیت باشه و یکی از ویژگی های مطلوب مشاور تحصیلی محسوب میشه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

یک راه شگفت انگیز برای افزایش یادگیری ریاضی

دانشمندان دانشگاه آکسفورد با مطرح کردن یک ایده تعجب برانگیز اظهار داشتند که عبور جریان الکتریسیته از مغز در حین درسهای ریاضیات می تواند مهارتهای عددی را تا یک سوم افزایش دهد.


Two cropped startuppers developing business plan Free Photo
 

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت کنندگان در تحقیقات دانشگاه آکسفورد پس از عبور جریان الکتریسیته از مغزشان در محاسبات سریع تر شدند و توانایی یادگیری آنها 5 برابر بیشتر شد.

تیم تحقیقات دانشگاه آکسفورد به 51 دانشجو ریاضی آموزش داد و با عبور جریان الکتریسیته از مغز آنها، دانشمندان توانستند که مهارتهای عددی آنها را تا یک سوم افزایش دهد، آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که مهارتهای محاسباتی شرکت کنندگان 5 برابر سریع تر شده است.

حدود نیمی از شرکت کنندگان، هنگام یادگیری یک جریان سبک از مغزشان عبور کرد، پس از 5 جلسه افرادی که از این فرآیند استفاده کرده بودند ارقام، جدولهای زمانی و محاسبات را به سرعت به خاطر می آوردند که این سرعت و دقت درمقایسه با افرادی که تحت قرار گیری جریان الکتریسیته از مغزشان نبودند قابل توجه بود.

این افراد همچنین تا 30 درصد بیشتر توان محاسباتی داشتند. این درحالی است که این مهارت تا شش ماه بعد در آنها باقی ماند.

دکتر روی کوهی کادوش از کرسی روانشناسی آموزشی دانشگاه آکسفورد ابراز امیدواری کرد که این روش به افرادی که در ریاضیات مهارتی ندارد، کمک کند.

وی افزود: این تحقیق یک روش ارزان و مطمئن است که می تواند مهارتهای ریاضی افراد را با مداخله محدود ارتقا دهد. ما در این فرآیند آن بخش از مغز را که با ریاضیات سروکار دارد، تحریک کردیم چرا که مهارتهای ریاضی پایین برای بسیاری از افراد یک چالش محسوب می شود.

دکتر روی کوهی کادوش تأکید کرد: این درمان بی درد و غیر تهاجمی است.

به طور تخمین یک نفر از هر 5 نفر با مهارتهای محاسباتی ابتدایی مشکل دارد این درحالی است که یک نفر از هر 15 نفر مبتلا به محاسبه پریشی (dyscalculia) است که این امر موجب می شود حتی شمارش برای آنها غیر ممکن باشد.

مشخص نیست که این تحریک الکتریکی چگونه عمل می کند اما اسکنهای مغزی نشان می دهد که این امر ذخیره اکسیژن و مواد مغذی مغز را افزایش می دهد.

نتایج این تحقیق که در مجله بیولوژی امروز منتشر شده دربرگیرنده 5 جلسه 45 دقیقه ای ریاضی با حضور 25 نفر بوده که برای 20 دقیقه مغزشان با یک جریان الکتریکی سبک تحریک شده است.

این گروه اظهار داشت که این تحقیق می تواند موجب تغییر روشهای جدید تدریس شده و بخش خفته مغز را که با اعداد سروکار دارد بیدار کند.

دکتر کوهن کادوش با اشاره به مسائل اخلاقی این تکنیک گفت: هدف ما کمک به افرادی است که تواناییهای محدودی دارند. البته این تکنیک می تواند به منظور ارتقای تواناییها مورد استفاده افراد عادی یا فراتر از عادی نیز قرار بگیرد. اما بحث درباره این این روش تقلب محسوب می شود یا خیر هنوز یک بخش باز است. اگر این روش در در دسترس همه قرار گیرد، ما آن را تقلب ارزیابی نمی کنیم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

با صدای بلند مطالعه نکنید





در مسیر فراگرفتن مهارت های مطالعه و یادگیری، باید یک سری عادت های نادرست و غلط که مانع یادگیری می شود را از خودمان دور کنیم. در واقع برای رسیدن به یک مطالعه موفق باید دو مرحله را پشت سر بگذاریم:

۱) ترک عادت های غلط
۲) به کار گرفتن درست و دقیق مهارت های مطالعه

اولین عادت غلط که باید کنار بگذاریم، این است که با صدای بلند مطالعه نکنیم. شاید برخی از شما بگویید ما به مطالعه کردن با صدای بلند عادت کرده ایم و اگر با صدای بلند نخوانیم، مطلب را نمی فهمیم.
شما باید بین فراگیری (وارد کردن مطالب به ذهن) و به یادآوردن (خروجی گرفتن از ذهن) تفکیک ایجاد کنید‌. از جمله قوانین اثبات شده‌ی علمی که در بحث فراگیری وجود دارد، عدم مطالعه کردن با صدای بلند است.
این به یادآوردن که منوط به بحث حافظه می باشد،یک بحث شخصی است و یکی از رمزهای موفقیت در داشتن یک حافظه ی خوب که در جلسات آینده به آن می پردازیم، همین بحث شخصی سازی است. اگر به یاد داشته باشید در آموزش قبل نیز اشاره‌ی کوتاهی به این مبحث کردیم ( جایگزین کردن خودکار بعضی کلمات به وسیله ذهن).
بنابراین این نکته را به یاد داشته باشید که با صدای بلند مطالعه نکنید، چرا که علاوه بر پایین آوردن سرعت مطالعه، از درک مطلب تان نیز می کاهد و ذهن شما به جای فهم مستقیم از طریق چشم درگیر شنیدن صدایتان می شود و فرآیند فهمیدن طولانی می گردد.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که پس چرا در مدرسه به ما می گویند بلند بخوانید؟
۱٫ یکی از روشهای جذب تمرکز در کلاس این است که به یکی از شاگردان بگوییم متن را بلند بخواند تا هم حواس خودش به کلاس جمع باشد هم بقیه افراد. چون ممکن است نفر بعدی آنها باشند.
۲٫ برای فهم عمیق و حفظ کردن مطالب، لازم است که آنچه را می خوانیم برای خود یا دیگران توضیح دهیم.
۳٫ وقتی هایی که دور و برمان شلوغ است و تمرکز کافی نداریم باید بلند بخوانیم تا بیشتر حواسمان جمع شود

اما نکته این است که بلند خواندن سرعت یادگیری و درک مطلب را کم می کند. چون به جای اینکه مطالب را از چشم مستقیماً به مغز ارسال کنید، گویایی و شنوایی را نیز درگیر می کنید و مسیر یادگیری طولانی تر می شود.

نتیجه : برای درس خواندن ، ابتدا یک بار خیلی سریع بدون صدا و بدون ذهن خوانی متن را بخوانید و رد بشوید. این طوری اصل مطلب را متوجه خواهید شد. سپس در دور بعد برای حفظ کردن و امتحان دادن جاهایی که متوجه نمی شوید را بلند بخوانید و برای خود تکرار کنید.
کتاب های غیر درسی را هم که دیگر لازم نیست برای حفظ کردن بخوانیم. کتابهای غیر درسی قرار است گرهی باشند از فرش زندگی تان. یک ایده ، یک بینش، یک فکر و یا یک راهکار

تمرین: 

پیشنهاد می کنم هم اکنون کتابی را بردارید و یک بار یک صفحه ی آن را با صدای بلند بخوانید و سپس کتاب را ببندید و روی یک برگه آن چه را از متن فهمیدید بنویسید، برای دفعه ی دوم همین کار را بدون بلند خوانی و فقط از طریق نگاه کردن انجام دهید.
خودتان تفاوت را احساس خواهید کرد…

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

راهکارهای افزایش خودباوری برای رسیدن به موفقیت 2

به استعدادهایتان افتخار کنید

در خلال همان سخنرانی، میان حضار قدم زدم و از آنها پرسیدم چه کاری را خوب بلدند. جواب‌ها مختلف بود: تعمیر ماشین، مهندسی صدا، فوتبال، بسکتبال، رقص، خیاطی (این یک نفر از دیگران بزرگتر بود) و داستان‌نویسی. کارهایی که من نمی‌توانم انجام بدهم. به آنها گفتم اگر باور نداشته باشید در کاری که می‌کنید یا حداقل در برابر فردی که با او رقابت می‌کنید، بهترین هستید، هرگز در زندگی به اهداف‌تان نخواهید رسید. باید از خواب بیدار شوید و به خودتان بگویید بهترین هستید.

وقتی در زمین فوتبال یا بسکتبال هستید، باید به خودتان بگویید از همه‌ی بازیکنان تیم مقابل بهترید، اما نکته اینجاست که نباید سعی کنید رونالدو، هِنری، مِسی، دووِین وِید یا لِبرون جیمز بعدی باشید. اگر در صنعت موسیقی هستید، سعی نکنید کان‌یِ وِست یا بیانسِی بعدی باشید. اگر در صنعت مد هستید، سعی نکنید الکساندر مَک‌کوئین بعدی باشید. سعی کنید بهترین نسخه‌ از خودتان باشید.

از طرد شدن دلسرد نشوید

اکثر جوانانی که آن روز با آنها صحبت کردم، احتمالا هرگز طرد شدن را تجربه نکرده بودند و باید توسط مربیان یا سخنگویانی مثل من آماده‌ی رویارویی با چنین تجربیاتی می‌شدند. من اعتماد به نفس کافی داشتم تا برای پیدا کردن شغلی با نقش درست برای من به تلاشم ادامه دهم. انسان‌ها در زندگی، همواره طرد شدن را تجربه می‌کنند. واکنش ما نسبت به این تجربه‌ها، شخصیت ما را خواهد ساخت.

پس از سخنرانی از من سؤال شد، افراد جوان چگونه می‌توانند کارفرمایان را متقاعد کنند که ریسک استخدام آنها را بپذیرند. به آنها گفتم کارفرمایان هم روزگاری جوان و جویای کار بوده‌اند، پس با شما احساس همدردی می‌کنند، اما شما باید به آنها نشان بدهید استخدام شما، ارزش ریسک دارد. اگر نگاهی به مهم‌ترین نکات مصاحبه‌‌های شغلی بیندازید، بدون‌ شک این جمله را خواهید دید: «خودتان باشید». همان‌طور که پیش از این گفتم، تلاش نکنید نسخه‌ی بعدی افراد مشهور و موفق باشید، تلاش کنید بهترین نسخه‌ی خودتان باشید. به خودتان و استعداد‌تان و به شور و اشتیاق‌تان به صنعت مورد علاقه‌تان و اثری که از خودتان در آن به جا خواهید گذاشت، اطمینان داشته باشید. شما باید تمایل‌تان را به یادگیری و پیشرفت نشان بدهید.

 


حتما بخوانید: راهکارهای افزایش خودباوری برای رسیدن به موفقیت


پیروزی‌هایتان را بشمارید

ما انسان‌ها عادت داریم روی جنبه‌های منفی تمرکز و تمام شکست‌ها و خاطرات تلخ گذشته را مرور کنیم. انگار مهارت‌مان در به‌خاطر آوردن شکست‌ها بیشتر از پیروزی‌ها و تمام اتفاقات خوب است.

من یک دفتر قدردانی دارم که در آن، تمام پیروزی‌هایم را ثبت می‌کنم. این پیروزی‌ها می‌توانند مربوط به امروز، هفته‌ی پیش، ماه پیش یا حتی سال پیش باشند. زمان آنها واقعا اهمیت ندارد، مهم این است که به ثبت کردن تمام پیروزی‌های‌تان عادت کنید و آنها را از یاد نبرید. این پیروزی‌های کوچک و بزرگ به شما حس شادی می‌دهند و یادآور این هستند که شما در گذشته کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اید، پس در آینده هم می‌توانید به موفقیت‌های بزرگ‌تر و بیشتری دست یابید.

مهم نیست موفقیت‌های شما بزرگ باشند یا کوچک، فقط آنها را بشمارید!

با خودتان مثل یک قهرمان حرف بزنید

خودباوری و موفقیت


 



 

به قول دوست من، جان گوردون (Jon Gordon) که نویسنده‌ی پرفروشی است: «بیشتر از گوش دادن به خودتان، حرف زدن با خودتان را تمرین کنید». به‌جای گوش دادن به صدای درون‌تان که شما را قربانی می‌پندارد، فقط برای یک هفته، با خودتان مثل یک قهرمان حرف بزنید. من تضمین می‌کنم از نتیجه‌ی این کار شگفت‌زده خواهید شد. شاید خودگویی عجیب به نظر برسد، اما اگر آن را امتحان کنید، خواهید دید ارزشش را دارد.

مثبت‌اندیشی و افکار نیروبخش به کنار، اما اگر با خودتان مثل یک قهرمان حرف بزنید، در یک لحظه، فرایند فکری شما جان تازه‌ای می‌گیرد. زمانی که به این کار عادت کنید، دیگر فرصتی به افکار منفی و دلسردکننده نخواهید داد.

با قدرت و اعتقاد این جملات را تکرار کنید: «من در کاری که انجام می‌دهم، بهترین هستم»، «وقتی با خودم عهد می‌بندم، هیچ کاری نیست که نتوانم انجام دهم» و «من یک آدم عادی نیستم؛ من یک قهرمانم.»

اگر خودتان را باور نداشته باشید، پس از دیگران انتظار نداشته باشید شما را باور کنند. اگر کارمند هستید، نمی‌توانید از رئیس‌تان انتظار داشته باشید شما را باور کند، در حالی که خودتان از خودباوری محروم هستید. اگر کارآفرین هستید، نمی‌توانید از یک سرمایه‌گذار انتظار داشته باشید ایده‌های شما را باور کند، وقتی خودتان به توانایی‌هایتان باور ندارید.

مردان و زنانی که تاکنون توانسته‌اند جهان را تغییر بدهند، به قدرت شگفت‌انگیز خودباوری ایمان داشته‌اند. البته فراموش نکنید که مثبت‌اندیشی و موفقیت نیز رابطه‌ی تنگاتنگی با هم دارند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

راهکارهای افزایش خودباوری برای رسیدن به موفقیت

خودباوری و موفقیت

 

خودباوری و موفقیت

آیا از آن دسته افرادی هستید که خودباوری ندارند؟ آیا صدای درون‌تان همواره برای انجام کارها، گفتن حرف‌ها و نشان دادن توانایی‌های‌تان، شما را وادار به عقب‌نشینی می‌کند؟ تعجب می‌کنید از کسانی که در جمع به راحتی می‌توانند از خودشان تعریف ‌کنند؟ بله جای تعجب هم دارد، به‌ویژه اگر استعدادها و توانایی‌های شما بیشتر از آنها باشد، اما به اندازه‌ی آنها موفق نبوده و به خودتان ایمان نداشته باشید. برای گذشتن از موانع ساخته و پرداخته‌ی ذهن خودتان که واقعیت ندارند، تصمیم بگیرد. خودتان را باور کنید و اجازه ندهید افکار منفی شما را از موفقیت‌ها و فرصت‌هایی که لایق آن‌ها هستید، دور کنند. در نوشته پیش رو، با برخی عادات مثبت برای بالا بردن خودباوری و رسیدن به موفقیت آشنا می‌شوید.

خودباوری و موفقیت

برای داشتن یک زندگی سرشار از موفقیت باید به خودتان و توانایی‌های‌تان کاملا باور داشته باشید.

فردی را پیدا کنید که بی‌نهایت موفق باشد، اما به خودش ایمان نداشته باشد. چنین چیزی امکان ندارد. استیو جابز، مارتین لوتر کینگِ پسر، ایلان ماسک و مارک کیوبن تنها نمونه‌های اندکی هستند که از خودباوری‌شان بهره‌ی بسیاری برده‌اند. با وجود این، نمی‌خواهیم از سطح موفقیت این افراد صحبت کنیم؛ می‌خواهیم از تمایل و انگیزه‌ی آنها برای تلاش دوباره پس از هر شکستی صحبت کنیم که در ساختن زندگی رؤیایی‌شان تجربه کرده‌اند.

این افراد به‌رغم تجربه شکست‌های بسیار در طول سال‌ها، فقط به‌خاطر خورباوری‌شان سرِ پا ماندند و به موفقیت‌های بزرگ رسیدند. باور آنها، پدیدآورنده‌ی هدفی است که وسعت و بزرگی آن اجازه ناامیدی حتی پس از بارها شکست را نمی‌دهد.

اگر کارآفرین باشید و صاحب یک کسب و کار، قطعا در نقطه‌ای از مسیر کاری‌تان، شکست را تجربه خواهید کرد. اگر تاکنون آن را تجربه نکرده‌اید، روزی تجربه‌اش خواهید کرد. این حقیقت قرار نیست روحیه‌ی شما را تضعیف کند، این حقیقتِ زندگی همه‌ی ما انسان‌هاست. اما روزی که شکست را تجربه کنید، به واسطه‌ی خودباوری و ایمان به خودتان، هیچ شکستی قدرت از پا درآوردن کامل شما را نخواهد داشت. خودباوری برگ برنده‌ی بازی زندگی است.

جوان‌تر که بودم، وقتی چیزی را نمی‌فهمیدم یا گیج بودم، هیچ وقت نه سؤال می‌کردم و نه به سؤالی جواب می‌دادم. هیچ‌گاه با صدای بلند حرف نمی‌زدم. خجالتی و ساکت بودن بزرگ‌ترین ضعف‌های من بودند، اما حالا اثری از آن ضعف‌ها نیست و می‌توانم در جمع سخنرانی کنم.

در ادامه عاداتی را به شما معرفی خواهم کرد که در افزایش خودباوری و شکستن تمام محدودیت‌هایی که خودتان ایجاد کرده‌اید، به شما کمک می‌کنند.

 


حتما بخوانید:بهترین مشاور کنکور تجربی کیست ؟

به خودتان اطمینان داشته باشید

خودباوری و موفقیت

هیچ وقت توجه معلمان، مربیان فوتبال و هر کسی که می‌توانست در مسیر شغلی به من کمک کند، جلب نمی‌کردم، اما حالا آن‌قدر اعتماد به نفس پیدا کرده‌ام که برای افرادی از سنین مختلف، سخنرانی‌های انگیزشی می‌کنم. همیشه تلاش می‌کنم حضار را در سخنرانی‌هایم مشارکت بدهم و لزوما افرادی را انتخاب نمی‌کنم که احساس می‌کنم درونگرا هستند، بلکه دوست دارم همه‌ی حضار، هم گوش دهند و هم صحبت کنند، چون باور دارم هر کسی داستان منحصربه‌فردی برای گفتن دارد. این سخنرانی‌ها که با مشارکت حضار انجام می‌شوند، برای من اندکی متفاوت، اما فراموش‌نشدنی هستند.

گذشته از اینها، هر انسانی استعدادی دارد و باید از وجود آن احساس غرور کند و اجازه دهد همگان استعدادش را بشناسند. در یکی از سخنرانی‌هایم از حضار پرسیدم: «از استعدادهایتان بگویید؟» ۳۰ ثانیه صبر کردم تا با همه ارتباط چشمی برقرار کنم. هیچ کس جوابی نداد، فقط عده‌ی کمی را دیدم که پوزخند می‌زدند یا گوشه‌ی لب‌هایشان را به نشانه‌ی ندانستن پایین می‌آورند. انگار هیچ کدام از آنها مطمئن نبودند یا باور نداشتند آیا کاری که خوب بلد هستند، استعداد به حساب می‌آید یا نه. به اعتقاد من، هر انسانی صاحب استعدادی است، فقط باید باور داشته باشد در کاری که انجام می‌دهد بهترین است و روش انجام کارش، متمایز از دیگران و منحصر به خود اوست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

عامل خطرناکی که زحمات کنکوری‌ها را بر باد می‌دهد

قفل شدن حافظه :
 


 

 

احتمالا بارها با این مشکل مواجه شده اید که در سر کلاس درس یا در هنگام شرکت در یک آزمون سرنوشت ساز نظیر کنکور سراسری ، علیرغم آنکه پاسخ نوک زبانتان است اما نمی توانید آن را بخاطر بیاورید. زمان محدود و استرس کنکور هم به شما اجازه نمی دهد تا فرصت کافی برای یافتن پاسخ صحیح را داشته باشید.
 

علت بروز چنین مشکلی چیست؟


آیا این ایراد به حافظه یا ضریب هوشی شما برمی گردد؟ اگر چنین است چرا بررسی ها نشان می دهد که این مشکل بیشتر متوجه بچه های درسخوان تر است؟ در گفتگو با یک مشاور تحصیلی و متخصص علوم موفقیت و حافظه به بررسی این موضوع پرداخته ایم:

چرا با وجود تسلط بر یک موضوع خاص؛ درست زمانی که باید حاصل تلاشهای درسی خود را ببینیم ، قادر نیستیم پاسخ صحیح را بخاطر بیاوریم؟

سینا تهرانی مشاور تحصیلی در اینباره می گوید:
این تجربه نمونه ای از مشکلی به نام « قفل شدن حافظه » است، یعنی ناتوانی در به یادآوردن یک موضوع مشخص ، یک نشانی ، یک راه حل سریع ، یک فرمول یا نکته درسی یا حتی روش حل یک مسئله.

این همان شیوه ای است که روانشناسان در طراحی آزمون های مختلف از جمله کنکور سراسری بکار می گیرند تا هم اعتماد به نفس و زمان تست زنی شما را از بین ببرند و هم استرس تان برای ادامه ی کار افزایش پیدا کند، زیرا تعداد شرکت کنندگان در آزمون سراسری زیاد است و ظرفیت پذیرش برای قبولی در بهترین رشته ها و دانشگاهها هم بسیار محدود.

به همین دلیل استفاده از استراتژی قفل کردن حافظه، فیلتر هوشمندانه ای برای جداسازی آن دسته از رتبه هایی است که می بایست وارد بهترین رشته ها و دانشگاههای تهران شوند.

این استراتژی فقط مختص برگزاری آزمون های سراسری نیست بلکه یک شیوه علمی و فراگیر است که سالهاست در طراحی آزمون هایی نظیر آیلتس ، تافل و غیره نیز دیده می شود.

با قفل شدن حافظه دقیقا چه فعل و انفعالاتی در حافظه یک دانش آموز رخ می دهد؟
تصور کنید داوطلب سر جلسه آزمون سراسری با سؤالی مواجه است که به نظرش ساده است اما در آن لحظه ی بخصوص قادر به تشخیص گزینه صحیح نیست یا روش حل آن تست سریعا به ذهنش نمی رسد و یک وقفه ای رخ می دهد این وقفه بر اساس نوع درس و کیفیت سؤال می تواند تقریبا بین ۱۰ الی ۶۰ ثانیه طول بکشد. در واقع این زمان معطلی است نه زمان مفید تست زنی ؛ یعنی هنوز فرد قادر به تصمیم گیری و انتخاب گزینه ی مورد نظرش نیست و چه بسا مجبور شود تا صورت سؤال و گزینه ها را چندین بار بخواند و یا یک روش حل اشتباه را انتخاب کرده و تا میانه های آن نیز برود و خیلی دیر متوجه شود که با این روش به پاسخ نمی رسد. بعضی از مواقع نیز داوطلب بین دو گزینه مردد می ماند که این اتفاق اغلب در تستهای شمارشی دروس مختلف رخ می دهد.

 

چرا چنین اتفاقی می افتد؟
رتبه آورترین مشاور کنکور در سالهای اخیر می گوید:
قفل شدن حافظه زمانی رخ می دهد که یک مطلب در مغز شما بطور مناسب ذخیره شده است اما چیزی آنرا پوشانده و مانع می شود که شما به پاسخ صحیح دست پیدا کنید و یا آن چیز باعث می شود تا شما راه حلی اشتباه را برای پاسخگویی برگزینید.

به عبارتی علت این قفل شدن ، یک ذره اطلاعاتی است که با همان فضای محتوایی اطلاعاتی که شما به دنبالش می گردید همپوشانی دارد. این حافظه متداخل بقدری فضول است که وقتی شما سعی در یادآوری مطلب مورد نظر می کنید بر سر راه آن قرار می گیرد و هرچقدر شما تلاش بیشتر و سخت تری برای کنار زدن این حافظه ی فضول می کنید، مقاومت آن در برابر تلاش هوشیارانه شما به شدت افزایش می یابد.

در حقیقت هنگامی که دانش آموز تلاش می کند تا نکته ای را به یاد بیاورد؛ فعالیت قسمتهایی از مغز بیشتر از سایر بخش های آن می شود. در نتیجه این بخش های فعال شده ای که اطلاعات قفل شونده را نگه می دارند مانع کار بخش هایی می شوند که برای بخاطر آوردن پاسخ صحیح به آنها نیاز است.

پس به همین دلیل است که بسیاری از دانش آموزان علیرغم پایه ی درسی قوی و مطالعه زیاد قادر نیستند در آزمون سراسری رتبه ی خوبی کسب کنند؟
سینا تهرانی : این موضوع صرفا تنها دلیل ناکامی آنها نیست، بلکه مشکلاتی نظیر عدم پایداری حافظه ، سوء ارجاع یا بی دقتی ، حدس پذیری ، حواس پرتی ، پیش داوری حافظه و سایر عوامل در عدم موفقیت چنین دانش آموزانی مؤثر هستند اما برای رسیدن به رتبه های برتر کنکور ؛ قطعا قفل شدن حافظه یکی از بزرگترین موانع است.

به عنوان مثال در همین کنکور سراسری ۹۶ به دلیل رقابت شدیدی که در رشته های ریاضی و علوم تجربی وجود داشت روانشناسان و طراحان کنکور با طراحی و چیدمان دقیق تستهایی که بر اساس استراتژی قفل کردن حافظه طراحی شده بودند، بخوبی از این شیوه برای قفل کردن حافظه دانش آموزان بهره بردند و بگونه ای هدفمند مانع از موفقیت بسیاری از بچه های نخبه و درسخوانی شدند که تا قبل از برگزاری کنکور سراسری و حداقل بر روی کاغذ یا بر اساس رتبه ای که در آزمون های آزمایشی بدست آورده بودند شانس کسب رتبه های برتر کنکور را داشتند.

البته باید به این نکته اشاره کنم که آزمون های آزمایشی به هوشمندی آزمون های سراسری طراحی نمی شوند و نمی توانند ملاک خوبی برای ارزیابی صحیح وضعیت درسی یک دانش آموز باشند.

تصور نمی کنید اگر دانش آموزی مراقب باشد که در تله این تستهای قفل ساز حافظه گرفتار نشود و از آنها عبور کند قادر خواهد بود تا رتبه ی خوبی کسب کند؟
این مشاور تحصیلی که خود رتبه 10 کشوری در کنکور سراسری رشته ریاضی بوده است در پاسخ گفت:
تشخیص چنین تستهایی و چگونگی پاسخ دهی سریع به آنها به این سادگی ها نیست که یک دانش آموز بقول شما مراقب باشد تا در تله آنها گرفتار نشود، بلکه عبور یا حل سریع چنین تستهایی مستلزم اصلاح نکاتی است که در ادامه گفتگو اگر مورد سؤال شما بود حتما به آن پاسخ خواهم داد. اما فعلا در این حد اشاره کنم که چون اغلب دانش آموزان درسخوان براحتی در تله این تستها گرفتار می شوند، حتی اگر در خوش بینانه ترین حالت موفق به حل این تستها نیز بشوند قاعدتا زمان زیادی را از دست خواهند داد و این امر باعث می شود تا آنها از نظر روحی و روانی بهم ریخته و در نتیجه اعتماد به نفس شان به شدت کاهش یافته و استرس شان نیز چندین برابر شود. بدیهی است فردی که استرس بالایی دارد دیگر انگیزه و تمرکز لازم برای ادامه مسیر را ندارد و همین موضوع باعث می شود یا تعداد تست هایی که به اشتباه پاسخ داده است افزایش یابد و یا با کاهش زمان مواجه شده و نتواند حتی بسیاری از تستهایی که فاقد استراتژی قفل کردن حافظه بودن را نیز پاسخ دهد.

این تاکتیک کلیه داوطلبین کنکور سراسری را شامل می شود یا یک استراتژی مشخص برای داوطلبینی است که به اصطلاح خیلی خوب و حسابی درس خوانده اند؟
تمرکز اصلی روانشناسان و طراحان کنکور سراسری بر روی کسانی است که برای تصاحب رشته های مطرح دانشگاههای برتر تهران تلاش می کنند. بدیهی است کسانی که کمتر درس خوانده اند، درصدهایشان در حدی نیست که بشود روی موفقیت آنها حساب باز کرد. بنابراین افتادن یا نیفتادن در این تله ها کمک خاصی به آنها نمی کند. اما دانش آموزانی که خیلی خوب درس خوانده اند برای آنکه از قافله کسب رتبه های برتر کنکور عقب نمانند حاضر نیستند حتی یک تست را براحتی از دست بدهند بنابراین احتمال گرفتار شدن آنها در تستهایی که بر اساس استراتژی قفل کردن حافظه طراحی می شوند، بسیار بیشتر است.

 

مشاور برتر تحصیلی کشور در سال گذشته در ادامه افزود :
بدون در نظر گرفتن سهمیه های مختلف و پردیس های دانشگاهی ، این استراتژی هوشمندانه سازمان سنجش؛ در رشته تجربی که تعداد شرکت کنندگان کنکور ۹۷ آن تقریبا چهار و نیم برابر رشته ریاضی است و تعداد رشته ها و دانشگاه‌های خوبش نیز محدودتر است برای جداسازی آن حدود ۸۰۰ نفر نخست متقاضی رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای تهران و ایران و شهیدبهشتی و در رشته ریاضی که تعدد رشته ها و دانشگاههای خوب آن بسیار بیشتر است برای جداسازی آن ۱۵۰۰ نفر اول رشته های مطرح مهندسی دانشگاههای تهران صورت می گیرد.

به عنوان مثال پیش بینی می شود، امسال در رشته تجربی حدود ۲۵۰۰ رقیب جدی وجود داشته باشد که درصدی از آنها نیز نخبگان رشته ریاضی هستند که قصد دارند تا در رشته تجربی کنکور بدهند. حال روانشناسان و طراحان سنجش با بهره گیری از تاکتیک قفل شدن حافظه می بایست کاری کنند تا آن حدود ۸۰۰ نفر اول که تقریبا سه رشته پرطرفدار بهترین دانشگاههای تهران را پر می کنند از سایرین جدا شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

روش مطالعه دروس اختصاصی تجربی برای کنکور

 

روش مطالعه دروس اختصاصی تجربی از جمله دغدغه های داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور به حساب می آید که در این مطلب سعی می کنیم این دغدغه را رفع کنیم. یکی از مهم ترین عواملی که در موفقیت یک داوطلب کنکور نقش کلیدی دارد نحوه و استراژی لازم برای مطالعه هریک از دروس عمومی و اختصاصی است. به این صورت که در هر یک از ماه های سال کنکور کدوم درس عمومی و اختصاصی مطالعه شود در کدام ماه مرور شوند و یا در کدام برهه زمانی تست های آموزشی و زمانی هر یک از دروس زده شود و سوالاتی در همین مورد که در بین داوطلبان بسیار شایع هست و از دغدغه های اساسی داوطلبان در راه پرپیچ و خم کنکور است.

 

زیست شناسی: درس زیست شناسی شامل 50 تست در آزمون سراسری است. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که در درس زیست شناسی تست های ترکیبی و مفهومی زیادی طراحی شده است که برای پاسخ گویی به این سوالات باید به تمامی متون سه کتاب زیست دبیرستان تسلط کافی داشته باشید و سرعت العمل خوبی در تجزیه و تحلیل سوالات داشته باشید توصیه می شود به دانش آموزان تجربی که هنوز در پایه دوم و سوم دبیرستان قرار دارند به خوبی هرچه تمام تر به درس زیست شناسی تسلط پیدا کنند و خیلی عمیق این درس را فرا بگیرند. سوالات آزمون سراسری بر خلاف گذشته از جنبه حفظی انها به شدت کاسته شده است در عوض تست های ترکیبی از سه سال دبیرستان طراحی می شود. توصیه می شود اگر از تیر ماه که به صورت جدی برای کنکور استارت زدید درس زیست را در برنامه مطالعاتی روزانه خود داشته باشید و همراه با آموختن مطالب جدید زیست پیش دانشگاهی زیست دوم و سوم دبیرستان نیز ترکیبی مطالعه شوند و نکات ترکیبی در دفترچه ای خلاصه برداری شود.
بهتر است مباحثی مثل ژنتیک که خود به دو بخش ژنتیک مندلی از فصل هشت زیست سوم و ژنتیک جمعیت از فصل پنجم زیست پیش دانشگاهی به همراه هم مطالعه شود. هم چنین فصول گیاهی زیست دبیرستان نیز به صورت ترکیبی مطالعه شود.
به هیچ عنوان مطالعه و یادگیری زیست شناسی را به تاخیر نیندازید. فصل 8 تا 12 زیست پیش دانشگاهی که از فصول مهم و پرتست و گاها گیج کننده آزمون سراسری هستند که یادگیری آنها تکرار و مرور زیادی را می طلبد.
توصیه ما برای مطالعه درس زیست تکرار..تکرار..تکرار و باز هم تکرار است. داوطلبان باید به گونه ای درس زیست رو فرا بگیرند که با دیدن کلمه اول هر پاراگراف بتوانند به راحتی آن پاراگراف رو از حفظ برای خود بیان کنند در عین حال باید در ذهن خود به مباحث مرتبط این پاراگراف در کتاب های زیست دیگر نیز بپردازد. از تست زنی در این درس قافل نشوید چرا که از میان همین تست ها که در قالب تست آموزشی و آزمونی زده می شود نکات بسیار ارزشمندی استخراج می شود.

فیزیک: درس فیزیک در رشته تجربی 30 سوال را به خودش اختصاص می دهد. از مهم ترین مباحث این درس می توان به فصول سینماتیک و دینامیک اشاره کرد که از مباحث پر تست و مهم درس فیزیک هستند. توصیه می شود برای کنکور این فصول برای درس فیزیک را در تابستان مطالعه کنید و تست هایش را بزنید. بهترین روش برای مطالعه درس فیزیک بدین گونه است که در سر کلاس درس مطالب گفته شده توسط دبیر را به دقت هر چه تمام تر بیاموزید سپس در منزل نمونه سوالاتی که در سر کلاس توسط دبیر طراحی شده بود مجددا پاسخ داده شود سپس به امر تست زنی رجوع کنید و تست های منبع آموزشی خود را که توصیه می شود یک منبع باشد تماما حل کنید و هدفتان یادگیری مبحث مورد نظر باشد. در نظر داشته باشید تست هایی که از پس حل کردن آن بر نمی آیید را نشاندار کنید تا در نوبه های بعدی به پاسخ گویی آن تست ها بپردازید. توجه داشته باشید بهتر است دروسی مثل فیزیک در باکس های حجیم مورد مطالعه قرار بگیرد و حداقل یک سرفصل ب طور کامل ارزیابی شود. مدنظر داشته باشید که فصولی مثل سینماتیک و دینامیک با توجه به حجم تست های موجود باید وقت بیشتری برای آنها در نظر گرفته شود نسبت به فصول پیش 2 یا فصولی مثل بردار و حرکت که تست های کمتر با تنوع کمتر از آنها وجود دارد. همچنین از ابتدا این موضوع را برای خودتان جا بیندازید که حق استفاده از ماشین حساب را ندارید پس لازم است محاسبات را دستی انجام دهید که برای حرفه ای تر شدن و افزایش سرعت عمل توصیه می شود ضرب هایی که زیاد با آنها سر و کار دارید را خوب یاد بگیرید. درس فیزیک درسی است که می توانید با مطالعه صحیح و عمیق آن به راحتی درصدی بسیار مناسب در کنکور سراسری کسب کنید.

ریاضیات: درس ریاضی در رشته تجربی 30 تست و در رشته ریاضی 55 تست رو به خودش اختصاص داده است.این درس برای بسیاری از داوطلبان به نقطه آشیل آنها در دروس تخصصی تبدیل شده است و اصلا میل و رغبت کافی برای مطالعه این درس را ندارند به همین دلیل داوطلبانی که در این درس حرفی برای گفتن دارند می توانند در کنکور از رقیبان خود سبقت زیادی بگیرند. برای این درس نیز همانند درس فیزیک توصیه می شود که در سر کلاس درس به اموزش دبیر مربوطه به دقت توجه کنید و سپس در منزل به امر تست زنی از منبع خود بپردازید و مجددا به نشان ار کردن تست هایی که از پس پاسخ گویی به آن برنیامدید و تست هایی که از نظر آموزشی بار علمی بالایی دارند بپردازید.
درس ریاضی برای بچه های ریاضی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در مقالات بعدی به صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.
شیمی: درس شیمی در هر دو گروه تجربی و ریاضی 35 تست را به خودش اختصاص داده است. برای مطالعه درس شیمی توصیه اکید می شود که داوطلبان به جدول مندلیف تسلط کامل داشته باشند. حتی گروه های به اصطلاح فرعی جدول نیز باید به صورت موشکافانه بررسی و مطالعه شود چرا که حکم جدول ضرب رو برای درس شیمی دارد و اعتماد به نفس داوطلب را نیز بالا می برد. تنها وقت خود را به مطالب غیر محاسباتی و حفظی فیزیک اختصاصی ندهید و از پرداختن به مسائل شیمی هراس نداشته باشید و حتما سراغ یادگیری آنها بروید چرا که در سال های اخیر شاهد تعداد زیاد تست های محاسباتی در درس شیمی بوده ایم. استفاده از ماشین حساب را نیز فراموش کنید.

زمین شناسی: درس زمین شناسی در کنکور سراسری تعداد 20 تست دارد که به زعم بسیاری از داوطلبان رشته تجربی ارزش پاسخ گویی ندارد غافل از اینکه در رتبه کل داوطلب تاثیر بسزایی دارد خصوصا دانش آموزانی که از الان صندلی داروسازی دانشگاه ها را هدف رفته اند چرا که در زیرگروه داوطلبانی که داروسازی قبول می شوند درس زمین شناسی ضریب 1 دارد و اهمیتش از آنجایی بیشتر می شود که خیلی از داوطلبان حتی سوالات این درس رو نگاه هم نمی کنند. پس بهتر است اگر خواهان رتبه کل بالاتری هستید و در زیرگروهی به جز زیرگروه اول تجربی رشته ای را مدنظر دارید از این درس در آزمون غافل نشوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

بهترین مشاور کنکور تجربی کیست ؟



تفاوت رشته تجربی از نظر تحصیل با سایر رشته ها

آمار شرکت کنندگان کنکور سراسری نشان می دهد که اکثر داوطلبان در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت میکنند

و می توان گفت که بعد از زیست و شیمی که اصلی ترین دروس رشته تجربی است ،

اگر داوطلب کنکوری در ریاضی و فیزیک نیز از پایه قوی باشد از سایر رقبیان خود پیشی می گیرد

لذا دانش آموزی که رشته تجربی را انتخاب می کند حتما برای رسیدن به موفقیت ، به تمام مباحث این رشته علاقه داشته باشد.

کنکور رشته تجربی دارای ۵ زیر گروه است که ضرایب هر زیر گروه در دروس اختصاصی با هم متفاوت اند

لذا باید به این نکته توجه داشته باشید که رشته موردنظرتان در کدام زیر گروه است

و ضرایب دروس اختصاصی آن چقدر است و با دیگر زیر گروه ها چه تفاوتی دارد.

“طبق آمار سنجش در بین رتبه های زیر ۱۰۰۰ کشوری پر طرفدارترین رشته ها، پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی بوده است.”

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت