سال کنکور بسیار سال پر فراز و نشیبی است و کسی می تواند در این مسیر موفق باشد که یک برنامه ریزی برای کنکور و این سال سخت داشته باشد. در این مقاله می خواهیم درباره برنامه ریزی برای کنکور و نحوه انجام آن صحبت کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برنامه ریزی برای کنکور

 

برنامه ریزی برای کنکور باید چگونه باشد؟

برنامه ریزی برای کنکور دارای اصولی است که اگر می خواهید خودتان برنامه ریزی کنید، باید این اصول را بدانید و حتماً آن را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن جلو بروید. در ادامه این مقاله درباره اصول برنامه ریزی برای کنکور صحبت می کنیم.

6اصل طلایی برنامه ریزی برای کنکور

دقت کنید که بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ای است که این شش اصل در آن رعایت شده باشد. پس قدم به قدم مواردی که در این مقاله به آن اشاره می کنیم را یادداشت کنید و در برنامه ریزی های خود آن ها را بگنجانید.

اصل اول: برنامه ریزی برای کنکور باید شخصی سازی شده باشد.

بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ریزی است که مخصوص شما باشد و مطابق نیازها و توانایی های شما چیده شده باشد. اینکه شما بخواهید از برنامه دوستتان که از مطالعه اش نتیجه گرفته استفاده کنید و یا بخواهید از برنامه های آماده استفاده کنید، قطعا برای شما نتیجه بخش نخواهد بود.

اصل دوم: برنامه ریزی برای کنکور باید متعادل باشد.

بعضی از داوطلبان کنکور فکر می کنند برنامه کنکور هرچقدر حجیم تر باشد، احتمال موفقیتشان بیشتر است. در صورتی که این طور نیست. شما باید در قدم اول خودتان و توانایی هایتان را بشناسید و سپس طبق آن و طبق هدفی که دارید برنامه ریزی کنید و درس بخوانید. داوطلبی که تا به امروز بیشتر از روزانه سه ساعت درس نخوانده، قطعاً نمی تواند با مطالعه روزی 9 یا 10 ساعت شروع کند. چنین دانش آموزی ابتدا باید این سه ساعت را به 3.5 ساعت تبدیل کند و کم کم با اضافه کردن ساعت مطالعه، به یک میزان مطالعه متعادل برسد.

اصل سوم: برنامه ریزی برای کنکور باید مشخص شده باشد

بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ای است که در آن همه چیز مشخص شده باشد. یعنی معلوم باشد که چه درسی را باید به چه میزان و در چه مدت بخوانید. به عبارتی بهترین برنامه ریزی برای کنکور، یک برنامه ریزی حجمی_زمانی است.

اصل چهارم: برنامه ریزی برای کنکور باید دارای مرورهای به موقع باشد.

بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ای است که در آن مرورهای به موقع گنجانده شده باشد. مرورها باید طبق منحنی فراموشی در برنامه ریزی یک داوطلب گنجانده شوند و اگر چنین مروری انجام شود، قطعا هیچ وقت مطالب فراموش نخواهند شد و به راحتی با یک مطالعه منظم می توان موفق شد.

اصل پنجم: برنامه ریزی برای کنکور باید هدفمند باشد.

مهم ترین بخش یک برنامه ریزی، همین موضوع است. شما باید طبق یک هدف کلی و تعدادی هدف جزئی برنامه ریزی برای کنکور را انجام بدهید و طبق آن جلو بروید. هدف اصلی شما کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتان است اما تنها این موضوع کافی نیست و اگر فقط هدف شما این باشد، دچار فرسایش ذهنی می شوید وباید با داشتن یک هدف اصلی و تهدادی هدف فرعی در جهت هدف اصلیتان، در سال کنکور برنامه ریزی کنید و در مسیر کنکور قدم بردارید.

اصل ششم: برنامه ریزی برای کنکور باید طبق یک برنامه کلی باشد.

در صورتی که به صورت روزانه برنامه ریزی می کنید، باید در جریان باشید که بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ریزی است که ابتدا به صورت کلی نوشته شده باشد و بعد به بخش های شش ماهه، سه ماهه، یک ماهه و یک هفتگی تقسیم شود.