کنکور تجربی دارم چیکار کنم ؟

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

چگونه درس بخوانیم تا خسته نشویم؟

همه ما می دانیم که هر فردی شیوه خاصی برای درس خواندن و یادگیری دارد. البته در کنار این موضوع، روش ها و شیوه هایی برای درست درس خواندن هم وجود دارد. در این مقاله می خواهیم بدانیم که چگونه درس بخوانیم تا خسته نشویم و بهتر یاد بگیریم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و با تمرکز تا انتهای این مقاله را بخوانید.

درس خواندن

دقت کنید که فاکتورهای مهمی وجود دارند که بر درس خواندن شما تاثیر می گذارند. از جای مطالعه شما گرفته تا زمان مطالعه و خواب و برنامه غذاییتان. پس تا انتهای این مقاله را با دقت بخوانید تا در انتهای آن بتوانید به یک درس خوان حرفه ای تبدیل شوید.

برای بهتر درس خواندن، چه فاکتورهایی مهم است؟

داشتن جای مناسب برای درس خواندن

اگر می خواهید هنگام درس خواندن خسته نشوید بهتر است یک جای مناسب در اتاق را که آرام و آفتابی است انتخاب کنید و بدون استرس شروع به درس خواندن کنید. همچنین مکان مطالعه شما باید دارای گردش هوای مناسبی باشد تا اکسیژن کافی در محل باشد. دقت کنید که مکان مطالعه شما باید بدون تغییر باشد و یک جای ثابت باشد.

انتخاب بهترین زمان برای درس خواندن

بعضی افراد صبح ها را برای درس خواندن انتخاب می کنند و گروهی دیگر شب را ترجیح می دهند، فرقی نمی کند چه زمانی درس می خوانید هر وقت احساس کردید که خسته نیستید و انرژی دارید درس خواند را شروع کنید. البته بهتر است که این زمان، بدون تغییر باشد و همیشه در همان زمان شروع به مطالعه کنید.

نشستن صحیح برای درس خواندن

خودتان را گول نزنید. خوابیدن در رختخواب برای درس خواندن بیشتر شما را خسته می کند و باعث می شود که نتوانید به خوبی درس بخوانید، بهتر است برای درس خواندن از یک میز و صندلی راحت استفاده کنید.

برنامه ریزی برای درس خواندن

یک مشکل رایج در افرادی که سریع از درس خواندن خسته می شوند این است که برای درس خواند برنامه ریزی نمی کنند، قبل از اینکه درس خواندن را شروع کنید برای آن برنامه ریزی کنید تا بتوانید به طور موثر مطالعه کنید. این بخش مهم ترین علت برای درس خواندن درست است. این را بدانید که اگر برنامه ریزی درستی برای درس خواندن نداشته باشید، هم از درس خواندنتانه دل زده می شوید و هم نتیجه خوبی از آن نمی گیرید. پس حتما به این مورد توجه کنید. درباره این موضوع در مقالات قبلی به طور مفصل صحبت کرده ایم.

روش های خلاقانه درس خواندن

یک راه برای لذت بردن از درس خواندن استفاده از روش های خلاقانه برای مطالعه می باشد، شما می توانید با تماشای سی دی های آموزشی درس بخوانید. یا برای مثال از کلاس های آموزشی استفاده کنید چون این تغییر باعث می شود از ایجاد یک روند یکنواخت دوری کنید.

هوشمندانه درس خواندن

اگر مطلبی که قرار است بخوانید طولانی است و وقت زیادی هم ندارید بهتر است که از نکات مهم آن خلاصه برداری کنید و به این ترتیب بدون اینکه خسته شوید درس بخوانید.

استراحت بین درس خواندن

یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از خسته شدن هنگام درس خواندن این است که پس از هر دو ساعت درس خواندن به مدت 15 دقیقه استراحت کنید.

مواد غذایی مفید برای درس خواندن

برای درس خواندن بهتر است که بیشتر از میوه ها، سبزیجات و آجیل ها استفاده کنید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده و هله هوله را کاهش دهید. دقت کنید که مسیر کنکور طولانی است و شما باید حواستان به تغذیه ای که مصرف می کنید باشد.

داشتن خواب کافی

شب ها بیدار بمانم و درس بخوانم؟این یکی از سوالاتی است که اکثر داوطلبان در مراجعاتی که به ما دارند، می پرسند. این کار یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که دانش آموزان انجام می دهند. خوابیدن به اندازه کافی باعث می شود که بهتر درس بخوانید و زود خسته نشوید، علاوه بر این همه ی مطالبی که خوانده اید را بهتر به خاطر می سپارید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

تکنیک های تست زنی

آزمون کنکور به صورت تستی برگزار می شود و بنابراین نیاز است که همه داوطلبانی که می خواهند در کنکور سراسری به موفقیت برسند، با تکنیک های تست زنی آشنا شوند و در استفاده از این تکنیک های تست زنی، به مهارت برسند. در این مقاله می خواهیم به همین تکنیک های تست زنی اشاره کنیم و درباره آن ها صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با این تکنیک های تست زنی آشنا شوید و بتوانید با استفاده از آن ها در کنکور به موفقیت دلخواهتان برسید.

تکنیک های تست زنی

روش ها و تکنیک های تست زنی در منزل

تست های زمان دار را به صورت تک به تک بزنید.

یکی از مهم ترین تکنیک های تست زنی این است که تست های آموزشی را به صورت تک به تک بزنید. بعضی از بچه ها فکر می کنند از همان ابتدای کار باید تست ها را به صورت زماندار و دسته ای بزنند در صورتی که این فکر کاملاً اشتباه است و یکی از تکنیک های تست زنی همین است که شما تست های آموزشی را تک به تک و صرفاً برای آموزش زنید.

تست های متنوع از همه مبحث درس بزنید.

یکی دیگر از تکنیک های تست زنی این است که شما باید تست ها را طوری بررسی کنید و حل کنید که همه جای فصل و مبحث را پوشش بدهد. به همین دلیل است که میگوییم باید تست ها را به صورت مبحثی بزنید و این هم یکی دیگر از تکنیک های تست زنی است.

تست ها را به صورت مخلوط بزنید.

در انتهای فصل و بعد از تمام شدن کل درس، بخشی از تست ها را به صورت مخلوط حل کنید. یعنی تا قبل از تمام شدن فصل که تست ها را به صورت دسته ای بررسی می کردید، حالا باید تست ها را به صورت مخلوط هم بررسی کنید تا نهایت آمادگی را برای آزمون و در نهایت کنکور پیدا کنید.

تست های زماندارتان را با استفاده از کرنومتر بزنید.

حتماً بخشی از تست ها را باید به صورت زمان دار حل کنید. البته تست های زمان دار هم شرایط و زمان خاص خودشان را دارند. ولی نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که باید تست های زمان دار را با استفاده از کرنومتر بزنید.

تست های کتابتان را نشاندار و علامت دار کنید.

یکی دیگر از تکنیک های تست زنی این است که باید تست های کتاب تست را نشاندار کنید.و علت این کار این است که در دورهای بعدی مطالعه منبع خوبی برای تمرین و همچنین بازیابی مطالب داشته باشید.

تست های تیپ را بشناسید و آن ها را علامت دار کنید.

یکی دیگر از تکنیک های تست زنی، شناسایی تست های تیپ یعنی تست های تکراری در کنکور است. تست های تیپ تست هایی هستند که هرسال در کنکور تکرار می شوند و شما باید و حتماً به آن ها مسلط باشید. به همین دلیل است که حل تست های کنکور سراسری حتی در قدم اول مطالعه بسیار توصیه می شود و یکی از تکنیک های تست زنی به حساب می آید.

نکات تست ها را استخراج کنید و آن ها را یادداشت کنید.

یکی دیگر از تکنیک های تست زنی، تحلیل تست ها و در کنار آن یادداشت کردن نکات تست ها است. شما با این کار یک منبع خوب برای مطالعه نکات خواهید داشت. البته باید دقت کنید که نوشتن نکات و به عبارتی استخراج نکات نباید در مرحله اول مطالعه انجام شود.

روش ها و تکنیک های تست زنی در آزمون

عبور از تست های مشکل و زمان بر

این تکنیک، یکی از مهم ترین تکنیک های تست زنی است. شما باید بتوانید از تست های دشوار و زمان گیر عبور کنید و این یک مهارت است که باید با تمرین و همچنین حل تست بسیار به دست بیاورید.

هدف گذاری

یکی دیگر از مهم ترین تکنیک های تست زنی، هدف گذاری در آزمون است. شما قبل از شرکت در آزمون باید بدانید که قرار است در آزمون به چه تعداد از سوالات پاسخ بدهید و به این می گویند هدف گذاری در آزمون!

استفاده از تکنیک بازگشت

یکی دیگر از مهم ترین تکنیک های تست زنی این است که شما بخشی از زمان خود را برای بازگشت به سوالات نگه دارید. شما با این کار می توانید سوالات را راحت تر حل کنید چون هم ذهنتان آرام تر است و هم چون سوالات را یکبار دیده اید، می توانید راجع به سوال بهتر فکر کنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

مشاوره کنکور چه اهمیتی دارد؟

خیلی از داوطلبان در سال کنکور به دنبال پیدا کردن یک مشاور خوب و باتجربه هستند. همچنین در مقابل آن ها داوطلبانی وجود دارند که از مشاور بیزارند و همه تلاش خود را می کنند که یکه و تنها از پس کنکور بربیایند و حتی به حرف هیچ مشاوری هم گوش نمی دهند. در این مقاله می خواهیم درباره اهمیت مشاوره کنکور و دریافت آن صحبت کنیم تا داوطلبانی که از مشاوره کنکور استفاده می کنند، به کار خود مطمئن شوند و افرادی هم که از مشاوره کنکور بیزارند، به اشتباه خود پی ببرند. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مشاوره کنکور

مشاوره کنکور یعنی چه؟

مشاوره در هر امری به معنای راهنمایی گرفتن در آن موضوع از کسی که تجربه کافی در آن زمینه را دارد، است. مشاوره کنکور هم همین است. شما در سال کنکور می توانید برای آنکه یک چراغ راه داشته باشید و قبل از اینکه مسیر را جلو بروید، از ادامه آن باخیر باشید، از مشاوره کنکور استفاده کنید.

مشاوره کنکور توسط چه کسی انجام می شود؟

مشاوره کنکور می توند توسط افراد زیادی انجام شود فقط بستگی دارد که انتخاب شما چه کسی باشد. متاسفانه بازار مشاوره کنکور درایران داغ است و هرکسی بعد از کنکور به فکر مشاوره دادن در زمینه کنکور می افتد. در صورتی که این موضوع برای مشاوره کنکور کافی نیست و کسی که می خواهد مشاوره کنکور بدهد باید ویژگی های خاصی داشته باشد. در این بخش از مقاله می خواهیم به ویژگی افرادی که صلاحیت ارائه مشاوره کنکور دارند اشاره کنیم.

  1. اولین ویژگی این است که کسی که می خواهد مشاوره کنکور بدهد، باید رتبه برتر رشته خود باشد. چون چنین کسی در مسیر کنکور به موفقیت رسیده و در نتیجه توانسته مسیر کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارد پس می تواند در مشاوره کنکور بسیار توانمند باشد. البته این تنها شرط نیست.
  2. دومین ویژگی این است که کسی که می خواهد مشاوره کنکور بدهد، باید مسئولیت پذیر باشد. به عبارتی مشاوره کنکور باید توسط یک فرد دلسوز، مسئولیت پذیر و بسیار مهربان و البته جدی انجام شود تا بهترین نتیجه برای داوطلبی که از مشاوره کنکور استفاده می کند، حاصل شود.
  3. سومین ویژگی این است که کسی که می خواهد مشاوره کنکور بدهد، باید به قوانین کنکور مسلط باشد. این موضوع است که به داوطلب اطمینان خاطر می دهد که اگر در هر موضوعی به مشکل خورد، می تواند به مشاور رتبه برتر خود اعتماد کند.
  4. چهارمین ویژگی یک مشاوره کنکور ایده آل این است که در مشاوره کنکور یک برنامه ریزی متعادل و شخصی سازی شده در اختیار داوطلب قرار بگیرد. این موضوع یکی از مهم ترین ویژگی هاست و تنها کسی که با تجربه است و همچنین خود در این مسیر به موفقیت رسیده، می تواند چنین برنامه ریزی را پیاده کند.
  5. پنجمین ویژگی یک مشاوره کنکور این است که برنامه ریزی باید مرور محور باشد و همچنین متناسب با هدف داوطلب باشد. به عبارتی در مشاوره کنکور باید یک برنامه با مرورهای به موقع و طبق منحنی فراموشی تهیه شود و در اختیار داوطلب قرار داده شود.
  6. ششمین ویژگی یک مشاوره کنکور ایده آل این است که مشاوره کنکور در یک محیط دوستانه و صمیمی ولی در عین حال جدی انجام شود. داوطلب باید بداند که مشاور مثل دوست او در کنارش است اما اگر کم کاری از او سر بزند، با برخورد جدی مشاورش رو به رو خواهد شد.

مشاوره کنکور چه فوایدی دارد؟

مسیر کنکور پر از فراز و نشیب است. همچنین یک داوطلب تنها برای یک بار این مسیر را پیش می رود بنابراین برای اینکه بتواند در این مسیر بهترین نتیجه ممکن را بگیرد، باید از راهنمایی یک فرد با تجربه، مسئولیت پذیر و دلسوز استفاده کند. در این صورت است که می تواند به موفقیت برسد. چون با حضور مشاوری که خود این مسیر را رفته، انگار یک چراغ راهنما در دست دارد و قطعاً به بیراهه نمی رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

برنامه ریزی کنکور 1400 باید به چه صورت باشد؟

قطعاً برای نتیجه گرفتن در هر کاری نیاز است که برنامه ریزی داشته باشد. اگر قصد شرکت در کنکور 1400 را دارید، پس باید با برنامه ریزی کنکور 1400 آشنا باشید. در این مقاله می خواهیم درباره برنامه ریزی کنکور 1400 صحبت کنیم و همه مواردی که نیاز است درباره برنامه ریزی کنکور 1400 بدانید را به شما بگوییم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برنامه ریزی کنکور 1400

برای برنامه ریزی کنکور 1400 چه فاکتورهایی مهم است؟

ابتدا می خواهیم چند فاکتور مهم در برنامه ریزی کنکور 1400 را باهم بررسی کنیم. این فاکتورها عبارتند از:

  1. هدف گذاری در برنامه ریزی کنکور 1400
  2. متعادل بودن برنامه ریزی
  3. شخصی بودن برنامه ریزی
  4. مرور محور بودن برنامه ریزی
  5. آزمون محور بودن برنامه ریزی

حالا که با 5 فاکتور اصلی در برنامه ریزی کنکور 1400 آشنا شدید، می خواهیم به صورت جداگانه درباره همه این فاکتورها صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فاکتور اول برنامه ریزی کنکور 1400:هدف گذاری

برای اینکه بتوانید بهترین برنامه ریزی کنکور 1400 را داشته باشید، در قدم اول باید هدف گذاری خود را تعیین کنید. شما باید ابتدا هدف بلند مدت خود را تعیین کنید و سپس در قدم دوم، هدف گذاری های کوتاه مدت خود را معین کنید. هدف بلند مدت شما می تواند قبولی در رشته و دانشگاهی که می خواهید باشد. هدف کوتاه مدت شما هم می تواند ترازهای آزمون های آزمایشی شما باشد. برای مثال شما تعیین می کنید که می خواهید در رشته پزشکی دانشگاه تهران درس بخوانید. برای رسیدن به این هدف شما باید به تراز بالای 7000 در آزمون های آزمایشی برسید. پس باید حداقل در اولین آزمون ترازی معادل 6000 آزمون قلمچی کسب کنید. خب برای رسیدن به این تراز که تقریباً می توان گفت یک تراز متوسط است، شما روزانه باید حداقل 7 تا 8 ساعت درس بخوانید. پس بخش مهمی از برنامه ریزی کنکور شما با این کار یعنی هدف گذاری مشخص می شود.

فاکتور دوم برنامه ریزی کنکور 1400:متعادل بودن برنامه ریزی

برنامه ریزی کنکور 1400 باید متعادل و قابل اجرا باشد. یعنی بعد از اینه هدف گذاری کردید و تصمیم گرفتید که برای مثال با مطالعه روزی 7 ساعت شروع کنید، این 7 ساعت نباید خیلی بیشتر از ساعت مطالعه ای باشد که قبلاً داشته اید. نهایت باید 2 ساعت فرق کند. برای مثال اگر شما قبلا به سختی روزانه 3 ساعت مطالعه داشتید، قطعاً نباید از 7 ساعت مطالعه روزانه شروع کنید چون برنامه در نهایت برای شما قابل اجرا نخواهد بود. پس حتماً به این نکته در برنامه ریزی کنکور 1400 توجه کنید.

فاکتور سوم برنامه ریزی کنکور 1400:شخصی بودن برنامه ریزی

دقت کنید که هیچ وقت نباید از برنامه های آماده موسسات و مشاورها استفاده کنید. برنامه باید متناسب با شما و روحیات شما و هدف شما باشد و مخصوص شما نوشته شود. نتیجه رعایت این موضوع در برنامه ریزی کنکور 1400 این است که برنامه ای که به دست شما می رسد، متناسب با روحیات و هدف شماست و برای شما قابل اجراست. نه تنها از پیاده کردن آن برنامه خسته نمی شوید، بلکه به راحتی و با لذت از درس خواندن، مطالعه خود را جلو می برید.

فاکتور چهارم برنامه ریزی کنکور 1400:مرور محور بودن برنامه ریزی

برنامه ریزی کنکور 1400 باید حتماً برپایه مرورهای زیاد نوشته و طراحی بشود. خیلی از داوطلبان فقط دنبال تمام کردن مطالب درسی هستند در صورتی که این موضوع کاملاً اشتباه است و شما باید مطالبی را که می خوانید، در زمان مشخص و طبق منحنی فراموشی، مرور کنید تا بتوانید از مطالبی که یاد گرفته اید، بیشترین استفاده را ببرید.

فاکتور پنجم برنامه ریزی کنکور 1400:آزمون محور بودن برنامه ریزی

حتماً سعی کنید در یک آزمون آزمایشی ثبت نام کنید و طبق آن برای خودتان هم هدف گذاری کنید و هم برنامه درسیتان را جلو ببرید. بهترین برنامه ریزی کنکور 1400، برنامه ای است که هم طبق یک آزمون جلو می رود و هم مرورهای به موقع و به جا دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

چطور بر استرس امتحان غلبه کنیم؟

شما در سال کنکور باید در کنار مطالعه و یادگیری نکات درسی، یاد بگیرید که چگونه در بهترین حالت ممکن آزمون بدهید. یکی از مشکلانی که باعث میشود کارایی شما در امتحانات کاهش پیدا کند، استرس است. به همین دلیل میخواهیم در این مقاله درباره این سوال صحبت کنیم: چطور بر استرس امتحان غلبه کنیم؟!
پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و از راهکارهایی که به شما می دهیم، استفاده کنید.

 

راهکارهایی برای کنترل استرس امتحان

 

تغذیه‌ی سالم داشته باشید


قرار است ساعات طولانی مشغول درس و مطالعه باشید، پس مهم است که سالم باشید و انرژی بدن و مغزتان را حفظ کنید! قبل از مطالعه، یک میان‌وعده‌ی پُر پروتئین و کم چرب مثل ماست یونانی، جوجه‌کباب یا یک تکه پنیر پیتزای کم‌چرب بخورید. این میان‌وعده‌ها به شما انرژی لازم را می‌دهند تا بدون احساس گرسنگی یا افت انرژی، روی درس‌تان تمرکز کنید.

همچنین باید بدن‌تان آب کافی داشته باشد تا سرحال باشید و دچار خستگی نشوید، پس سعی کنید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

 

به اندازه‌ی کافی بخوابید


حالا که تغذیه‌ی سالمی دارید و آب کافی هم به بدن‌تان می‌رسانید، وقت آن است که باید عادات خواب‌تان را هم اصلاح کنید! هرچند شب قبل از امتحان معمولا وسوسه می‌شوید که بیدار بمانید و خودتان را برای امتحان آماده کنید، اما خیلی بهتر است برای غلبه بر استرس امتحان، به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و شب قبل از امتحان خواب کافی و خوبی داشته باشید. شب قبل از امتحان درس‌هایتان را مرور کنید اما حواس‌تان باشد چه زمانی وقت خواب است!

 

دکتر استفانیک می‌گوید: «شما باید ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید، مخصوصا شب قبل از امتحان. ضمنا اگر تمام شب را بیدار بمانید، صبح روز بعد خسته و کسل خواهید بود و احتمال اینکه سراغ قهوه یا نوشابه‌های پرکالری بروید بیشتر است. مراقب باشید و برای غلبه بر استرس امتحان، از چنین نوشیدنی‌هایی پرهیز کنید چون نوشابه‌های کافئین‌دار، اضطراب‌تان را بیشتر می‌کنند!»

 

اگر از برنامه‌ای که برای مرور مطالب‌تان ریخته‌اید پیروی کنید، نیازی نیست شب قبل از امتحان به خودتان بی‌خوابی بدهید.


از مشاور کمک بگیرید


همان‌طور که سالم نگه داشتن جسم مهم است، باید به فکر حفظ سلامت ذهن و روان‌تان نیز باشید. اگر دچار اضطراب امتحان هستید، خیلی خوب است که به مرکز مشاوره‌ مراجعه و با یک فرد مناسب گفت‌وگو کنید. مشاوران  می‌توانند به شما کمک کنند تا برای امتحان برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید. 

اگر با مشاورتان گفت‌وگو کردید و دیدید باز هم مکررا دچار اضطراب امتحان می‌شوید، شاید لازم باشد داروهای ضد اضطراب مصرف کنید. دکتر استفانیک می‌گوید: «اگر نیاز داشته باشید برای غلبه بر استرس امتحان، داروی ضداضطراب مصرف کنید، مصرف این داروها حتما برای‌تان مفید خواهد بود. مثلا، داروهای مهارکننده‌ی بتا که برای درمان فشارخون و کاهش علائم فیزیکی اضطرب کاربرد دارند مفید هستند.» البته حتما قبل از مصرف هر دارویی با پزشک‌تان مشورت کنید!

 

هوشمندانه مطالعه کنید


برای اینکه به خودتان زمان کافی برای آماده شدن جهت امتحان بدهید و بر استرس امتحان غلبه کنید، برنامه‌‌ی درسی‌تان را دقیقا مرور کنید و تاریخ هر امتحان مهمی را زودتر از موعد به برنامه‌تان اضافه کنید. هدف‌تان را روی این بگذارید که دست‌کم یک هفته قبل از امتحان برای امتحان آماده شوید، اما هر چه وقت بیشتری برای آماده شدن داشته باشید بهتر است. مثلا اگر دو هفته قبل از امتحان آماده شوید، می‌توانید یک هفته قبل از امتحان برای مطالعه‌ی دقیق وقت بگذارید و در نتیجه از استرس‌های دقایق آخرتان بکاهید.

در مورد مهارت‌های مطالعه هم، باید چند تکنیک متفاوت را امتحان کنید تا ببینید کدام‌شان برای شما مناسب است. نکات مهم را کُدگذاری کنید یا برای‌شان فلش کارت بسازید، می‌توانید نکات مهم را با صدای بلند بخوانید یا از یک دوست بخواهید فلش‌ کارت‌هایتان را برای شما بخواند تا مطالب و نکات را با صدای بلند بشنوید. خودتان هم نکات را مرور کرده و مطالب مهم را هایلایت کنید و یک راهنمای خلاصه شده برای مطالعه تهیه کنید. داشتن یک یا دو صفحه از مطالب بسیار مهم، خیلی کمتر از ورق زدن ۲۰ صفحه از نکات شلوغ و درهم، تشویش‌برانگیز است!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

تکنیک های حفظ سریع مطالب درسی

در سال کنکور حجم مطالب بسیار زیاد است و باید بدانید که چگونه مطالب را سریع حفظ کنید. در این مقاله میخواهیم تکنیک های حفظ سریع مطالب درسی را یاد بگیریم. قبل از آنکه درباره تکنیک ها صحبت کنیم، باید بدانیم فرق حفظ کردن با یادگیری چیست و بعد از آن درباره تکنیک های حفظ سریع مطالب درسی صحبت میکنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

حفظ سریع مطالب درسی


حفظ کردن یا یادگیری؟


چطور سریع حفظ کنیم؟! قبل از اینکه سراغ این سوال برویم، باید درباره حافظه و یادگیری صحبت کنیم. شما ممکن است قبلا این تجربه را داشته باشید که مطلبی را حفظ کرده اید ولی بعد مدتی آن را فراموش کرده اید که علت آن طوطیوار حفظ کردن مطلب بوده است. 
مطالب سال کنکور هم بسیار حجیم و متنوع است و نمی توان با طوطیوار حفظ کردن، از پس آن برآمد. پس باید فرق بین حفظ کردن و یادگیری را بدانید. به طور کلى مفاهیم درس های اختصاصی، قواعد عربی، قراعد زبان و دستور زبان فارسی را عمیقاً یاد بگیرید و اگر نکته أی بود، آن را به خاطر بسپارید و سایر مطالب حفظی را هم ابتدا بفهمید و بعد به خاطر بسپارید.

 

چطور سریع حفظ کنیم؟


در این بخش می خواهیم تکنیک های حفظ سریع مطالب درسی را یاد بگیریم:


1.    تصویر سازی


داشتن یک تصویر کلی از مطالبی که مطالعه می کنید، باعث می شود شما همواره مطالب را به خاطر داشته باشید و برای حفظ کردن آن ها و همچنین به خاطر آوردن آن ها، به مشکل نخورید. برای مثال در درس زیست شناسی شما برای حفظ کردن مطالب نیاز به یک تصویر واضح در ذهن دارید تا بتوانید حفظ سریع داشته باشید. این کار یکی از مهم ترین تکنیک های حفظ سریع است.


2.    یادداشت برداری و خلاصه نویسی


یکی دیگر از راه های حفظ سریع، یادداشت برداری و خلاصه نویسی است. شما باید سعی کنید مطالب را دسته بندی کنید و سپس با یادداشت کردن آن ها، به سطح خوبی از یادگیری برسید.


3.    مرور کردن


مهم ترین راه و مهم ترین تکنیک حفظ سریع، داشتن مرورهای به موقع است. شما باید طبق منحنی فراموشی مرور مطالب را داشته باشید تا مطالب در خاطر شما بماند. دقت کنید شما هرچقدر از تکنیک های حفظ سریع استفاده کنید اما مرور نداشته باشید، قطعا نمیتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید. پس حتما در مطالعه خود مرورهای به موقع را بگنجانید.


4.    ارتباط برقرار کردن بین مطالب


یکی دیگر از تکنیک های حفظ سریع، ارتباط برقرار کردن بین مطالب درسی جدید با مطالبی است که قبلا خوانده اید. چون در کنکور سوال های ترکیبی زیادی مطرح میشود، بنابراین حفظ کردن تنها یک فصل از چندین فصل یک درس، نمیتواند قابل اطمینان باشد. همچنین با ارتباط برقرار کردن بین مطالب مختلف، درک بهتری از مطالب خواهید داشت.


5.    مطالعه در جلسات کوتاه


توانایی ذهن ما برای حفظ کردن بعد از مدتی کاهش میابد که این مدت چیزی حدود ٣٠ دقیقه برآورد شده است. پس سعی کنید درس های حفظی را در بازه های زمانی کوتاه مطالعه کنید.


جمع بندی


در این مقاله تکنیک های حفظ سریع را بررسی کردیم و فهمیدیم باید در کنار حفظ کردن، یادگیری مفاهیم وجود داشته باشد تا بتوانیم مطالب را درس و با کیفیت و سریع حفظ کنیم. همچنین باید از تکنیک های حفظ سریع مثل مرور کردن، خلاصه نویسی و یادداشت برداری، ارتباط برقرار کردن بین مطالب و ...استفاده کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت