کنکور تجربی دارم چیکار کنم ؟

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

چگونه رتبه برتر شویم؟

اولین سوالی که ذهن هر کنکوری را درگیر می کند این است که چگونه رتبه برتر کنکور شوم؟ در این مقاله می خواهیم به طور کامل درباره جواب این سوال صحبت کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

چکونه رتبه برتر شویم؟

 

چهار نکته اصلی برای رتبه برتر شدن

کسانی که ازرتبه برترهای سال های گذشته بوده اند، نه از فضا آمده اند و نه فرق چندانی با دیگر داوطلبان داشته اند. آن ها تنها کاری که کرده اند این بوده است که از تمام ظرفیت و توانایی خود به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اند. یعنی هم خوب دیده اند، هم خوب گوش داده اند، هم تلاش زیاد کرده اند و هم هدفمند بوده اند. در ادامه هم می خواهیم خیلی جزئی تر این مطلب را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

نکات جزئی که باید برای رتبه برتر شدن رعایت کنیم چیست؟

استفاده کردن از کلاس های درسی

گاه ممکن است دچار وسوسه شوید که کلاس درس وقتتان را تلف می کند و حضور در مدرسه سبب کمبود وقت برای مطالعه آن دسته از کتاب های درسی می گردد که برای شما در کنکور مهم است ولی اشتباه همین جا است که با این تصور از کلاس غیبت می کنید و یا با تاخیر به کلاس می روید و از نکات مهمی که ممکن است در جمع کلاس به ذهن خود و دوستانتان برسد غافل می شوید مطمئن باشید اکثر طراحان خود معلم بوده و هستند و سوالات را بر اساس سوالاتی که ممکن است به ذهن شما خطور کند طراحی می کنند . اگر چه گاهی در این کلاس ها درباره درس ها اطلاعات کم و یا تکراری به دست می آورید ولی همین شما را بس است که یک نکته که ممکن است جزو سوالات کنکور باشد در آنجا پیدا کنید . وقتی بطور منظم به کلاس ها می روید خبرها و اطلاعات ضروری و مفید مربوط به درس و تکلیف و امتحان را دریافت می کنید . یادداشت برداری هم یکی از نکات اساسی است که به شما کمک می کند تمرکز کنید و هر آنچه در کلاس می گذرد از ذهنتان دور نگردد.



سوال کردن


نکته دیگر که حائز اهمیت است این است که چگونه سوال کنیم . گاه نسبت به موضوع مورد بحث در کلاس آگاهی و تسلط دارید ولی برای روشن تر شدن مساله لازم است یک سوال مطرح کنید. سوال کردن جزو مهم زندگی دانش آموزی و دانشجویی است و باعث افزایش تمرکز فکر ، افزایش سرعت یادگیری و جلوگیری از به خواب رفتن و خیال پردازی در کلاس درس میشود.



درست گوش کردن


نکته سومی که می بایست خوب به آن توجه کنید این است که خوب گوش کردن را یاد بگیرید . از آنجا که انسان در سراسر زندگی بیشتر از راه شنیدن یاد می گیرد تا از راه مطالعه ، ممکن است شما فکر کنید گوش کردن کاری آسان است اما باید به شما یادآوری کنم که خوب گوش کردن و یادداشت برداشتن دو مهارت وابسته به یکدیگرند . اگر شما گوش کردن را به خوبی یاد نگیرید نمی توانید به خوبی یادداشت بردارید . پس برای اینکه بتوانید از رتبه برترهای کنکور باشید، این اصل را هم رعایت کنید.

 

انگیزه قوی داشتن


انگیزه یکی از عوامل مهم یادگیری است و دشوارترین بخش هر کاری شروع آن است . فرد باید بر خود مسلط شود و به هر شکل ممکن کار را شروع کند برای انجام بسیاری از کارها یک دوره آمادگی لازم است که طی آن فرد به کاری که باید انجام دهد آشنایی پیدا می کند و به تدریج به بالاترین سطح بازدهی می رسد . قطع کردن بی موقع کار یا مطالعه بازدهی را کاهش می دهد ، چون دوباره باید خود را گرم کند . این نکته بسیار مهم است که وقتی شاداب و سرحال هستید مطالعه را شروع کنید و با شدت به مطالعه ادامه دهید بهتر است مطالعه در مدت مناسبی مثلا یکی – دو ساعت پیگیری شده و با شدت ادامه یابد و بعد از تنفس و استراحت دوباره از سر گرفته شود.

 

تمرکز کردن روی درس ها

سعی کنید فقط به درسی که می‌خوانید تمرکز کنید و به اتفاقات بلند مدتی که بر اثر خوب یا بد امتحان دادن می‌افتد فکر نکنید. اول مهمترین کار حال حاضر را انجام بدهید و بدانید هر چیز مزاحم دیگری که به ذهنتان می‌رسد اهمیت کمتری از آنچه در حال انجامش هستید، دارد. این شعار را در ذهن داشته باشید که؛ «با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد.» نه اینکه فکر کنید «باید همه چیز کامل باشد». یاد بگیرید چگونه تشخیص بدهید مساله‌ای که حواس‌تان را پرت کرده‌است مهمتر از درس خواندن است. هرگاه که ممکن بود مستقیماً به سراغ علت حواس‌پرتی‌تان بروید. گاهی با حذف علت حواس‌پرتی اصلی می‌توانید زمان بیشتری را به درس اختصاص دهید و بعداً کمتر نگران باشید.



مکان مطالعه مناسب

سعی کنید جای خاصی را برای درس خواندن انتخاب کنید که وسایل حواس پرت کنی مثل رادیو و تلویزیون در آن نباشد. همچنین محل درس خواندن خود را تمیز و مرتب نگه دارید و سعی کنید از آن فقط برای درس خواندن استفاده کنید. این کار حواس پرتی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند راحت‌تر به حالت تمرکز دست پیدا کنید. مثلاً ممکن است وقتی روی تخت دراز می‌کشید و درس می‌خوانید کمتر تمرکز داشته باشید تا وقتی که پشت میزی می‌نشینید که همیشه از آن برای درس خواندن استفاده می‌کنید.
 


مدت زمان درس خواندن

درس خواندن را در دوره‌های زمانی محدود انجام بدهید تا بدانید به زودی نقطه پایان فرا می‌رسد. در بی وقفه درس خواندن این طوری به نظر می‌رسد که نقطه پایانی وجود ندارد که این سخت‌تر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

21 روش برای کنترل خواب آلودگی در سال کنکور

خواب آلودگی

 

 

یکی از مشکلات اساسی داوطلبان کنکور به ویژه فارغ التحصیلان، خواب آلودگی در هنگام مطالعه است. در این مقاله امروز می خواهیم درباره راه های کنترل خواب آلودگی با هم صحبت کنیم تا اگر شما هم از این مشکل رنج می برید، بتوانید با استفاده از این راهکارها، مشکل خواب آلودگی خودتان را حل کنید.

در ادامه این مقاله، همه این 21 روش را با هم بررسی می کنیم.

برای کنترل خواب آلودگی باید چه کارهایی انجام بدهیم؟

  1. براى خود برنامه‏اى شبانه روزى تنظیم کنید

با تنظیم یک برنامه روزانه، به کارهایتان نظم بدهید و کارهایتان را اعم از: مطالعه، خواب، عبادت، تفریح، ورزش، تغذیه و… -در زمان معیّن و طبق برنامه انجام دهید.

  1. در مکان خیلی گرم درس نخوانید.

دمای مناسب اتاق حداکثر ۲۴ یا ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. بیش از این دما و گرمای ناشی از آن هر چند در زمستان برای بسیاری لذت‌بخش است می‌تواند کاهش یادگیری و حتی خواب‌آلودگی را به همراه داشته باشد.

 

  1. سعی کنید هنگام مطالعه، صاف و درست بنشینید.

این موضوع خیلی مهم است که متاسفانه خیلی از داوطلبان آن را رعایت نمی کنند. هیچ‌گاه درازکشیده و به اصطلاح خوابیده، درس نخوانید؛ چون مغز باید همزمان دو وظیفه خوابیدن و مطالعه را اجرا کند هنگام مطالعه از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی اجتناب کنید. زمانی که برای مدت طولانی مطلبی را می خوانید، یک تاثیر خواب آور روی ذهن دارد. بهترین حالت، نشستن است، به ویژه نشستن روی صندلی و پشت میز مطالعه توصیه می‌شود.

  1. از پراکنده خوانى اجتناب کنید؛ در سال کنکور یکی از کارهایی که جلوی خواب آلودگی شما را می گیرد، هدفمند بودن مطالعات شما است.

  2. آب بنوشید.

نوشیدن آب می‌تواند باعث رفع خواب‌آلودگی شود به خصوص وقتی خودتان برای نوشیدن آب از جا برخیزید، تحرک داشته باشید. در بین ساعت مطالعه‌ی مفید خود تقریباً هر یک ساعت و نیم یا دو ساعت یک استراحت کوتاه لازم و مفید است. از یک جا نشستن مداوم و حبس کردن خود در اتاق و البته تنبلی بپرهیزید.

  1. هنگام مطالعه، به طور پی در پی وضعیت بدنی خود را تغییر دهید تا تمرکزتان افزایش یابد.

  2. شب‏ها حداقل شش ساعت استراحت و خواب داشته باشید و در بین روز، بعد از صرف نهار، یک ساعت استراحت کنید.

  3. گاهی اوقات با صدای بلند درس بخوانید.

 این کار دو فایده دارد؛ علاوه بر این‌که باعث می‌شود هنگام مطالعه کم‌تر دچار خواب‌آلودگی شوید سبب می‌شود که تمرکز شما هنگام مطالعه بالا رود.

  1. در خوردن زیاده‌روی نکنید.

 حتی در خوردن مواد غذایی مناسب و مغذی پرخوری سبب تمرکز زیاد نمی‌شود بلکه می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و کاهش تمرکز شود.

  1. بعد از غذا خوردن، بلافاصله مطالعه نکنید.

 

  1. خوردن میوه برای بیدار نگه داشتن‌تان فوق العاده است

  2. هنگام مطالعه، در فاصله های زمانی کوتاه، فعالیت بدنی داشته باشید.

  3. وقتی احساس خواب آلودگی می کنید، موضوع های جالب را بخوانید.

  4. هنگام امتحانات، از مواد قندى و مغذى (مانند خرما، کشمش، انجبر، عسل، مربا و…) و یا حداقل چند دانه کشمش و یا بیسکویت بخورید.

  5. اگر ممکن است یک دوش آب ولرم مایل به سرد بگیرید. این کار انرژی مغز شما را بالا می برد.

  6. نفس بکشید.

 تا جایی که می‌توانید نفس‌های آرام و عمیق بکشید . تمرین تنفس به اکسیژن گیری بدن‌تان کمک کرده و خواب آلودگی را برطرف می‌کند .

  1. برای مدتی از آن فضا بیرون بروید نور خورشید به بدن شما یادآوری می‌کند که روز است .پردازش طبیعی بدن برای این است که درطول روز هشیار و در طول شب خواب باشید

  2. قدم بزنید.

 یک پیاده روی تند و تیز باعث افزایش آدرنالین خون‌تان شده و اندورفین‌هایی را که احساس انرژی و هشیاری را در شما برانگیخته می‌سازد در خون‌تان رها می‌کند. حتی اگر نمی‌توانید پیاده روی کنید ، چند دقیقه بیرون آمدن از محیط مطالعه هم می‌تواند برای بیدار و هشیار کردن مغزتان عالی باشد.

  1. قبل از خواب تلوزیون نگاه نکنید

  2. از نور بیشتری استفاده کنید.

  3. بلافاصله بعد از بیداری مطالعه نکنید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت

برنامه ریزی برای کنکور

سال کنکور بسیار سال پر فراز و نشیبی است و کسی می تواند در این مسیر موفق باشد که یک برنامه ریزی برای کنکور و این سال سخت داشته باشد. در این مقاله می خواهیم درباره برنامه ریزی برای کنکور و نحوه انجام آن صحبت کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

برنامه ریزی برای کنکور

 

برنامه ریزی برای کنکور باید چگونه باشد؟

برنامه ریزی برای کنکور دارای اصولی است که اگر می خواهید خودتان برنامه ریزی کنید، باید این اصول را بدانید و حتماً آن را رعایت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن جلو بروید. در ادامه این مقاله درباره اصول برنامه ریزی برای کنکور صحبت می کنیم.

6اصل طلایی برنامه ریزی برای کنکور

دقت کنید که بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ای است که این شش اصل در آن رعایت شده باشد. پس قدم به قدم مواردی که در این مقاله به آن اشاره می کنیم را یادداشت کنید و در برنامه ریزی های خود آن ها را بگنجانید.

اصل اول: برنامه ریزی برای کنکور باید شخصی سازی شده باشد.

بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ریزی است که مخصوص شما باشد و مطابق نیازها و توانایی های شما چیده شده باشد. اینکه شما بخواهید از برنامه دوستتان که از مطالعه اش نتیجه گرفته استفاده کنید و یا بخواهید از برنامه های آماده استفاده کنید، قطعا برای شما نتیجه بخش نخواهد بود.

اصل دوم: برنامه ریزی برای کنکور باید متعادل باشد.

بعضی از داوطلبان کنکور فکر می کنند برنامه کنکور هرچقدر حجیم تر باشد، احتمال موفقیتشان بیشتر است. در صورتی که این طور نیست. شما باید در قدم اول خودتان و توانایی هایتان را بشناسید و سپس طبق آن و طبق هدفی که دارید برنامه ریزی کنید و درس بخوانید. داوطلبی که تا به امروز بیشتر از روزانه سه ساعت درس نخوانده، قطعاً نمی تواند با مطالعه روزی 9 یا 10 ساعت شروع کند. چنین دانش آموزی ابتدا باید این سه ساعت را به 3.5 ساعت تبدیل کند و کم کم با اضافه کردن ساعت مطالعه، به یک میزان مطالعه متعادل برسد.

اصل سوم: برنامه ریزی برای کنکور باید مشخص شده باشد

بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ای است که در آن همه چیز مشخص شده باشد. یعنی معلوم باشد که چه درسی را باید به چه میزان و در چه مدت بخوانید. به عبارتی بهترین برنامه ریزی برای کنکور، یک برنامه ریزی حجمی_زمانی است.

اصل چهارم: برنامه ریزی برای کنکور باید دارای مرورهای به موقع باشد.

بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ای است که در آن مرورهای به موقع گنجانده شده باشد. مرورها باید طبق منحنی فراموشی در برنامه ریزی یک داوطلب گنجانده شوند و اگر چنین مروری انجام شود، قطعا هیچ وقت مطالب فراموش نخواهند شد و به راحتی با یک مطالعه منظم می توان موفق شد.

اصل پنجم: برنامه ریزی برای کنکور باید هدفمند باشد.

مهم ترین بخش یک برنامه ریزی، همین موضوع است. شما باید طبق یک هدف کلی و تعدادی هدف جزئی برنامه ریزی برای کنکور را انجام بدهید و طبق آن جلو بروید. هدف اصلی شما کنکور و قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتان است اما تنها این موضوع کافی نیست و اگر فقط هدف شما این باشد، دچار فرسایش ذهنی می شوید وباید با داشتن یک هدف اصلی و تهدادی هدف فرعی در جهت هدف اصلیتان، در سال کنکور برنامه ریزی کنید و در مسیر کنکور قدم بردارید.

اصل ششم: برنامه ریزی برای کنکور باید طبق یک برنامه کلی باشد.

در صورتی که به صورت روزانه برنامه ریزی می کنید، باید در جریان باشید که بهترین برنامه ریزی برای کنکور، برنامه ریزی است که ابتدا به صورت کلی نوشته شده باشد و بعد به بخش های شش ماهه، سه ماهه، یک ماهه و یک هفتگی تقسیم شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مدیریت سایت