قفل شدن حافظه :
 


 

 

احتمالا بارها با این مشکل مواجه شده اید که در سر کلاس درس یا در هنگام شرکت در یک آزمون سرنوشت ساز نظیر کنکور سراسری ، علیرغم آنکه پاسخ نوک زبانتان است اما نمی توانید آن را بخاطر بیاورید. زمان محدود و استرس کنکور هم به شما اجازه نمی دهد تا فرصت کافی برای یافتن پاسخ صحیح را داشته باشید.
 

علت بروز چنین مشکلی چیست؟


آیا این ایراد به حافظه یا ضریب هوشی شما برمی گردد؟ اگر چنین است چرا بررسی ها نشان می دهد که این مشکل بیشتر متوجه بچه های درسخوان تر است؟ در گفتگو با یک مشاور تحصیلی و متخصص علوم موفقیت و حافظه به بررسی این موضوع پرداخته ایم:

چرا با وجود تسلط بر یک موضوع خاص؛ درست زمانی که باید حاصل تلاشهای درسی خود را ببینیم ، قادر نیستیم پاسخ صحیح را بخاطر بیاوریم؟

سینا تهرانی مشاور تحصیلی در اینباره می گوید:
این تجربه نمونه ای از مشکلی به نام « قفل شدن حافظه » است، یعنی ناتوانی در به یادآوردن یک موضوع مشخص ، یک نشانی ، یک راه حل سریع ، یک فرمول یا نکته درسی یا حتی روش حل یک مسئله.

این همان شیوه ای است که روانشناسان در طراحی آزمون های مختلف از جمله کنکور سراسری بکار می گیرند تا هم اعتماد به نفس و زمان تست زنی شما را از بین ببرند و هم استرس تان برای ادامه ی کار افزایش پیدا کند، زیرا تعداد شرکت کنندگان در آزمون سراسری زیاد است و ظرفیت پذیرش برای قبولی در بهترین رشته ها و دانشگاهها هم بسیار محدود.

به همین دلیل استفاده از استراتژی قفل کردن حافظه، فیلتر هوشمندانه ای برای جداسازی آن دسته از رتبه هایی است که می بایست وارد بهترین رشته ها و دانشگاههای تهران شوند.

این استراتژی فقط مختص برگزاری آزمون های سراسری نیست بلکه یک شیوه علمی و فراگیر است که سالهاست در طراحی آزمون هایی نظیر آیلتس ، تافل و غیره نیز دیده می شود.

با قفل شدن حافظه دقیقا چه فعل و انفعالاتی در حافظه یک دانش آموز رخ می دهد؟
تصور کنید داوطلب سر جلسه آزمون سراسری با سؤالی مواجه است که به نظرش ساده است اما در آن لحظه ی بخصوص قادر به تشخیص گزینه صحیح نیست یا روش حل آن تست سریعا به ذهنش نمی رسد و یک وقفه ای رخ می دهد این وقفه بر اساس نوع درس و کیفیت سؤال می تواند تقریبا بین ۱۰ الی ۶۰ ثانیه طول بکشد. در واقع این زمان معطلی است نه زمان مفید تست زنی ؛ یعنی هنوز فرد قادر به تصمیم گیری و انتخاب گزینه ی مورد نظرش نیست و چه بسا مجبور شود تا صورت سؤال و گزینه ها را چندین بار بخواند و یا یک روش حل اشتباه را انتخاب کرده و تا میانه های آن نیز برود و خیلی دیر متوجه شود که با این روش به پاسخ نمی رسد. بعضی از مواقع نیز داوطلب بین دو گزینه مردد می ماند که این اتفاق اغلب در تستهای شمارشی دروس مختلف رخ می دهد.

 

چرا چنین اتفاقی می افتد؟
رتبه آورترین مشاور کنکور در سالهای اخیر می گوید:
قفل شدن حافظه زمانی رخ می دهد که یک مطلب در مغز شما بطور مناسب ذخیره شده است اما چیزی آنرا پوشانده و مانع می شود که شما به پاسخ صحیح دست پیدا کنید و یا آن چیز باعث می شود تا شما راه حلی اشتباه را برای پاسخگویی برگزینید.

به عبارتی علت این قفل شدن ، یک ذره اطلاعاتی است که با همان فضای محتوایی اطلاعاتی که شما به دنبالش می گردید همپوشانی دارد. این حافظه متداخل بقدری فضول است که وقتی شما سعی در یادآوری مطلب مورد نظر می کنید بر سر راه آن قرار می گیرد و هرچقدر شما تلاش بیشتر و سخت تری برای کنار زدن این حافظه ی فضول می کنید، مقاومت آن در برابر تلاش هوشیارانه شما به شدت افزایش می یابد.

در حقیقت هنگامی که دانش آموز تلاش می کند تا نکته ای را به یاد بیاورد؛ فعالیت قسمتهایی از مغز بیشتر از سایر بخش های آن می شود. در نتیجه این بخش های فعال شده ای که اطلاعات قفل شونده را نگه می دارند مانع کار بخش هایی می شوند که برای بخاطر آوردن پاسخ صحیح به آنها نیاز است.

پس به همین دلیل است که بسیاری از دانش آموزان علیرغم پایه ی درسی قوی و مطالعه زیاد قادر نیستند در آزمون سراسری رتبه ی خوبی کسب کنند؟
سینا تهرانی : این موضوع صرفا تنها دلیل ناکامی آنها نیست، بلکه مشکلاتی نظیر عدم پایداری حافظه ، سوء ارجاع یا بی دقتی ، حدس پذیری ، حواس پرتی ، پیش داوری حافظه و سایر عوامل در عدم موفقیت چنین دانش آموزانی مؤثر هستند اما برای رسیدن به رتبه های برتر کنکور ؛ قطعا قفل شدن حافظه یکی از بزرگترین موانع است.

به عنوان مثال در همین کنکور سراسری ۹۶ به دلیل رقابت شدیدی که در رشته های ریاضی و علوم تجربی وجود داشت روانشناسان و طراحان کنکور با طراحی و چیدمان دقیق تستهایی که بر اساس استراتژی قفل کردن حافظه طراحی شده بودند، بخوبی از این شیوه برای قفل کردن حافظه دانش آموزان بهره بردند و بگونه ای هدفمند مانع از موفقیت بسیاری از بچه های نخبه و درسخوانی شدند که تا قبل از برگزاری کنکور سراسری و حداقل بر روی کاغذ یا بر اساس رتبه ای که در آزمون های آزمایشی بدست آورده بودند شانس کسب رتبه های برتر کنکور را داشتند.

البته باید به این نکته اشاره کنم که آزمون های آزمایشی به هوشمندی آزمون های سراسری طراحی نمی شوند و نمی توانند ملاک خوبی برای ارزیابی صحیح وضعیت درسی یک دانش آموز باشند.

تصور نمی کنید اگر دانش آموزی مراقب باشد که در تله این تستهای قفل ساز حافظه گرفتار نشود و از آنها عبور کند قادر خواهد بود تا رتبه ی خوبی کسب کند؟
این مشاور تحصیلی که خود رتبه 10 کشوری در کنکور سراسری رشته ریاضی بوده است در پاسخ گفت:
تشخیص چنین تستهایی و چگونگی پاسخ دهی سریع به آنها به این سادگی ها نیست که یک دانش آموز بقول شما مراقب باشد تا در تله آنها گرفتار نشود، بلکه عبور یا حل سریع چنین تستهایی مستلزم اصلاح نکاتی است که در ادامه گفتگو اگر مورد سؤال شما بود حتما به آن پاسخ خواهم داد. اما فعلا در این حد اشاره کنم که چون اغلب دانش آموزان درسخوان براحتی در تله این تستها گرفتار می شوند، حتی اگر در خوش بینانه ترین حالت موفق به حل این تستها نیز بشوند قاعدتا زمان زیادی را از دست خواهند داد و این امر باعث می شود تا آنها از نظر روحی و روانی بهم ریخته و در نتیجه اعتماد به نفس شان به شدت کاهش یافته و استرس شان نیز چندین برابر شود. بدیهی است فردی که استرس بالایی دارد دیگر انگیزه و تمرکز لازم برای ادامه مسیر را ندارد و همین موضوع باعث می شود یا تعداد تست هایی که به اشتباه پاسخ داده است افزایش یابد و یا با کاهش زمان مواجه شده و نتواند حتی بسیاری از تستهایی که فاقد استراتژی قفل کردن حافظه بودن را نیز پاسخ دهد.

این تاکتیک کلیه داوطلبین کنکور سراسری را شامل می شود یا یک استراتژی مشخص برای داوطلبینی است که به اصطلاح خیلی خوب و حسابی درس خوانده اند؟
تمرکز اصلی روانشناسان و طراحان کنکور سراسری بر روی کسانی است که برای تصاحب رشته های مطرح دانشگاههای برتر تهران تلاش می کنند. بدیهی است کسانی که کمتر درس خوانده اند، درصدهایشان در حدی نیست که بشود روی موفقیت آنها حساب باز کرد. بنابراین افتادن یا نیفتادن در این تله ها کمک خاصی به آنها نمی کند. اما دانش آموزانی که خیلی خوب درس خوانده اند برای آنکه از قافله کسب رتبه های برتر کنکور عقب نمانند حاضر نیستند حتی یک تست را براحتی از دست بدهند بنابراین احتمال گرفتار شدن آنها در تستهایی که بر اساس استراتژی قفل کردن حافظه طراحی می شوند، بسیار بیشتر است.

 

مشاور برتر تحصیلی کشور در سال گذشته در ادامه افزود :
بدون در نظر گرفتن سهمیه های مختلف و پردیس های دانشگاهی ، این استراتژی هوشمندانه سازمان سنجش؛ در رشته تجربی که تعداد شرکت کنندگان کنکور ۹۷ آن تقریبا چهار و نیم برابر رشته ریاضی است و تعداد رشته ها و دانشگاه‌های خوبش نیز محدودتر است برای جداسازی آن حدود ۸۰۰ نفر نخست متقاضی رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای تهران و ایران و شهیدبهشتی و در رشته ریاضی که تعدد رشته ها و دانشگاههای خوب آن بسیار بیشتر است برای جداسازی آن ۱۵۰۰ نفر اول رشته های مطرح مهندسی دانشگاههای تهران صورت می گیرد.

به عنوان مثال پیش بینی می شود، امسال در رشته تجربی حدود ۲۵۰۰ رقیب جدی وجود داشته باشد که درصدی از آنها نیز نخبگان رشته ریاضی هستند که قصد دارند تا در رشته تجربی کنکور بدهند. حال روانشناسان و طراحان سنجش با بهره گیری از تاکتیک قفل شدن حافظه می بایست کاری کنند تا آن حدود ۸۰۰ نفر اول که تقریبا سه رشته پرطرفدار بهترین دانشگاههای تهران را پر می کنند از سایرین جدا شوند.